Landar…

Björken utanför köksfönstret är fläckvis gul som om någon har stänkt färg från en pensel på den. De hängande grenarna rör sig med vinden, söderut, vilket betyder att vinden kommer från norr idag. Hösten är på väg, eller redan här. Det känns lite jobbigt att tänka på den långa, mörka vintern som ligger framför oss, men samtidigt mår jag bra i nuet. Jag ser blå himmel i sprickorna som molnen skapar och solen lyser upp löven på björken en stund. 

Jag har varit fyra veckor på mitt nya jobb. Jag är återigen lärare, nu på en folkhögskola. Det är 12 år sedan jag undervisade, men det känns som igår. Jag visste att jag inte skulle arbeta heltid, jag sa det redan vid intervjun. Så nu arbetar jag 60-70 % och det är alldeles lagom. Jag hinner med mig själv, jag hinner landa, ladda om och stresspåslagen uteblir. En kollega frågade varför jag jobbar så lite, jag sa att jag behöver det efter min utmattningsperiod, han tyckte att jag verkade pigg. Ja, jag är pigg på jobbet, just tack vare att jag har vilotid hemma emellan. 

Tänk att jag äntligen kan unna mig detta, och att ha råd. Att få dra ner på tempot var något jag drömde om redan för flera år sedan, jag skrev om det här: Dilemman. Nu har jag minskat mina utgifter, är inte lika beroende av en hög lön, det är befriande. Jag kan jobba mindre, göra annat som jag mår bra av och bara vara. Jag tänker på min pappa som ofta pratade om att skapa sig frihet, han ville förmedla vikten av att skaffa sig en utbildning så att man kan välja jobb där man sedan kan planera sin tid själv. Det hade han gjort. Och nu gör jag det. 

Efter några jobbiga år med stress och sjukdom, både inom och runtomkring mig, kan jag nu landa. Jag hittar mig själv igen och (åter)upptäcker vad jag mår bra av. Fast jag känner mig stelare sedan jag kom i 50-årsåldern, fungerar kroppen igen, efter några månaders träning tillsammans med en sjukgymnast. Jag har lärt mig hur jag ska hålla den igång på ett enkelt sätt. Intellektet behöver också hållas igång. Jag blev så exalterad (faktiskt) av ett sommarprat som jag lyssnade på häromdagen, det var intelligent, intellektuellt utmanande, känsligt och satte igång mig. Filosofen Jonna Bornemark sa något som jag kände igen mig i, ”en grundläggande njutning”: 

”För mig är filosofin ett sätt att ändra världen, genom att vi förstår den på nya sätt. Men bortom alla politiska frågor finns här också en grundläggande njutning. En riktigt bra föreläsning öppnar världar, jag kanske inte förstår allt … den ska öppna rymder som gör att jag förstår att det finns så mycket mer att tänka, att världen kan visa sig på andra sätt, och jag vill röra mig i den rymden.” 

Hon pratar också om New Public Management, utmattning, livskriser och mycket annat. Lyssna gärna på hela programmet:  Jonna Bornemarks sommar

Det här inlägget postades i Känsloliv, Jobb, Frisk/sjuk. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Landar…

  1. malinl skriver:

    Vilken fin björk! Och så himla bra att du väljer det som är bäst för dig. Heja på!
    Skönt att du har hittat ditt sätt att motionera, det är ju ra för både kropp och knopp.

    Har en vardagsmotionsspecialare under september. Häng gärna med: https://www.halsamera.se/sv/blogg/fri-att-välja-vardagsmotion

    Liked by 1 person

  2. Helena Roth skriver:

    Tack för tips, inte lyssnat till Jonnas Sommar än, men det ska jag definitivt.

    Och du – så klok du är, som skapar dig en tillvaro du mår bra av och i!

    Liked by 1 person

Kommentera

