Delad sorg…

Det sägs att delad glädje är dubbel glädje. Det är väl bra och roligt, men för högkänsliga personer (HSP) är även delad sorg dubbel. Vi påverkas starkt av andras humör och känslor. 

Andras dåliga mående och ångest brukar gå rakt in i hjärtat på mig. Jag blir ledsen och ångestfylld när jag är nära en person som har det så jobbigt. Jag behöver ta avstånd och vara ensam ofta för att vara kvar i mina egna känslor. Jag läste en bra förklaring till detta fenomen: 

”Forskning har visat att hos HSP-personer uppvisas störst aktivitet i de områden i hjärnan som förknippas med medvetenhet, att bearbeta sensorisk information, åtgärdsplanering och empatisk respons. Detta innebär att man har ett aktivt spegelneuronsystem …. På det viset ”speglar” neuronerna beteendet hos en annan människa eller djur. Med det menas att när vi ser någon som gråter, skrattar eller blir arg så uppträder våra hjärnor som om det hände oss själva.” 

Det kommer från ett inlägg i Sannas blogg: Om högkänslighet

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Delad sorg…

  1. Christina Daun skriver:

    Så kan det nog vara Mona! Man får försöka se det positiva i det dåliga. Det finns alltid något positivt att se eller höra.

    Gilla

  2. Liza skriver:

    Det låter väldigt jobbigt. Att inte kunna ”stänga av” måste vara tufft.

    Liked by 1 person

  3. AngelicasVärld skriver:

    Jag är enormt känslig för andras känslor å bär mina egna utanpå kroppen…så ja delad glädje är delad glädje men också sorgen delas!

    Gilla

  4. Jag läser just nu mycket om medberoenden och det får mig att fundera om högkänsliga också har mycket av den varan. Som medberoende så läser du av din omgivning och reagerar starkt på den.

    Liked by 1 person

  5. Ping: Hudlös eller neuroner | En stund på jorden

Kommentera

