Nostalgiresa

På resa genom Skåne och Österlen. Det här landskapet väcker alltid en sorg inom mig. Det var min pappas slätter, hans åkrar, hans havslinje och hans åsar. Jag njuter av Dag Hammarskjölds Backåkra, där havet möter himlen som möter den vidsträckta slätten. Kåsebergas backar som färgats röda av vallmo i år. Vallby kyrkogård med pappas grav bredvid hans mosters och morföräldrars. Horisonten där Bornholm skymtar ibland. Småbåtshamnen i Simrishamn med semesterfirare. 

Min faster berättar minnen, från sin och min pappas barndom, men även minnen från många, många resor hit ner tillsammans med sin man. En del har förändrats, nya gårdsbutiker har poppat upp längs landsvägen, men hon känner igen sig på många platser också. På Österlens museum finns en utställning med foton från Österlen 1961, där känns mycket igen. Det kunde ha varit moster Birgit som plockar äpplen eller rensar bland betorna liggande på knä. 

Själv har jag minnen från när min pappa tog med familjen hit på 1970-talet, vi badade i havet vid de långa sandstränderna och hälsade på hos moster Birgit och åt spättekaka. Jag har också minnen från när mina föräldrar tog över Birgits gård, Westborg, i början på 1990-talet, min son lärde sig cykla på deras nyanlagda gräsmatta. Pappa fick aldrig uppleva att bli pensionär och ha tid att bo på Westborg mer än under semestern, tyvärr. 

Därför är denna del av landet en del av min pappa för mig. Och varje gång jag kommer hit måste jag gråta lite, släppa fram sorgen igen en stund. Jag behöver stunder när jag ser på havet, på himlen som möter slätten, och stannar upp. 



Det här inlägget postades i Fotograferande, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nostalgiresa

  1. Maria Rydén skriver:

    Fin text och fina bilder Mona! Kram

    Liked by 1 person

  2. walkaboutsweden skriver:

    Vilket fint inlägg.

    Liked by 1 person

  3. Christina Daun skriver:

    Härligt Mona! Du skriver så fint, man kan nästan känna din saknad.

    Liked by 1 person

  4. Charlotte skriver:

    Jag bodde i Skåne i många år och kan verkligen relatera till platserna du skildrar. Vackert och inkännande skrivet och härligt att din pappa är så levande i dig, trots att han varit död i mer än 20 år. ❤

    Liked by 1 person

  5. Helena Roth skriver:

    Vad fint. Har aldrig satt ord på det där för egen del, men nu när jag läser det så känner jag precis igen känslan. ❤

    Liked by 1 person

  6. AngelicasVärld skriver:

    Men åhhh så underbart!

    Liked by 1 person

Kommentera

