Inte rätt person för uppdraget

Jag är inte gjord för att vara god man. Inte om det ska vara på det här viset. Mitt hjärta brister lite varje dag. Jag måste uppbåda all kraft för att hålla mig lugn, för att inte visa att jag är förtvivlad. Det skulle inte hjälpa dem, de behöver stöd, någon som står fast, inte någon som tappar humöret och blir arg pga omänsklig, slentrianmässig handläggning på Migrationsverket, inte någon som bara vill gråta när hon läser om deportationer av unga till städer i krigskaos. 

Jag blev god man när många ensamma barn kom och jag förstod att vi behövde hjälpas åt. Jag hade träffat gode män i mitt arbete och visste ungefär vad uppdraget gick ut på. Jag kände att jag kunde hjälpa, vara ett stöd den första tiden i Sverige, och se till att barnen fick det de har rätt till: en vettig skolgång bl.a. 

Uppdraget blev något annat. Istället för att introducera, förklara och visa barnen till rätta i deras nya miljö, så måste jag och många med mig kämpa för deras liv. Tillfälliga lagar och restriktioner infördes, hårdare bedömningar och krav ger de unga asylsökande ingen chans att få slå sig till ro. Efter år av spänd väntan kommer negativa besked som ska överklagas. Stress, ångest och sömnsvårigheter präglar deras vardag och jag ser symptom som ingen tonåring ska ha. Utbrändhet, depression och självmordstankar hos alla eftersom ingen vill ha dem. De stöts bort från oss av våra politiker, skickas till kaos, krig och hopplöshet. Jag skäms och skräms av hur vi behandlar dessa unga människor. Vi slänger dem på soptippen utan att bry oss. Det är så det känns, för mig och för dem. Jag passar inte för detta jobb, att prata lugnande i telefon med en som vill dö, att hitta ljusglimtar och försöka förmedla hopp. Jag vill bara gråta. 

Det här inlägget postades i God man (kvinna), HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Inte rätt person för uppdraget

  1. Annica skriver:

    Förstår att det är tufft. Men du gör det bea. Du gör något för dem. Du blir deras ljusa punkt. ❤

    Liked by 1 person

  2. mariayogini skriver:

    Jag tänker två olika tankar när jag läser ditt inlägg. Dels lite som Annica här ovan skriver – att du är en viktig person för dessa människor och du bär på ett gott hjärta som också är det som blir din svaga punkt. Du vill så väl! Den andra tanken jag tänker, är en sorts respekt också för att kunna konstatera att du kanske inte är rätt person. Att det krävs någon med lite mera pansar för att klara det som blivit något annat än det borde vara.

    Vad du än kommer fram till i slutänden blir det rätt. Det är jag övertygad om. Det behövs många som du!

    Liked by 1 person

  3. Christina Daun skriver:

    Håller med dig fullständigt. Fullt förståeligt om du hoppar av detta.

    Gilla

  4. Helena Roth skriver:

    Som God Man till ensamkommande är det hög igenkänning när jag läser.
    Själv har jag för stunden valt att inte ta några nya Gode Barn, och den som kvarstår har fått PUT. Sen har jag ju fortf kontakt med mina tidigare Gode Barn, och där finns det både solskens- och eländesupplevelser.

    Du gör gott!

    Liked by 1 person

  5. Nån som jag skriver:

    Beundrar er som orkar detta tunga! Och ännu tyngre är det ju såklart för de unga som ni försöker hjälpa. Bra jobbat!!

    Liked by 1 person

  6. Tonia skriver:

    När jag blev God Man var det med samma önskan att hjälpa till Sverige i en period som var rätt kaotiskt. Nu kan jag säga att jag aldrig igen kommer att ”öppna mitt hjärta” när politikerna ber mig det. För det är inte bara ungdomarna som mår pyton: många av oss som har följt dem under åren, som har sett dem komma in i föreningar, i skolan, i familjer, som ser att de är nästan integrerade i Sverige, och lär sig språket och koderna, nu måste vi stå där och titta på medan hela byggnaden krackelerar och rasar. Jag är äcklad och har tappat allt respekt för systemet och politikerna.

    Gilla

Kommentera

