Brev till Migrationsverket

Jag var tvungen att skriva ner några frågor till Migrationsverket efter ett möte som slutade med ilska och frustration för alla. Jag har velat tro att vi ger alla rätt att söka asyl och att deras ansökan prövas opartiskt. Men det jag har upplevt är helt annat än en förutsättningslös vilja att lyssna. Istället verkar alla frågor vara standardfrågor och skrivna för att ‘sätta dit’ den sökande och bevisa att hen ljuger. Jag är så besviken på detta land, vår regering och alla som tyst låter det ske. Skriv under här: Skrivelse med krav till regeringen skapad av rörelsen #vistårinteut

Till Migrationsverket
Hej! Jag är god man åt en ensamkommande ungdom, med beteckningsnr. X xxx. Vi var kallade till muntlig komplettering idag på asylprövningsenhet xxxx i xxxx. Det offentliga biträdet hade fått veta i telefon att det skulle handla om min huvudmans konvertering, de behövde ställa fler frågor om den och om hans tro. Jag hade förberett honom på det och han kände sig trygg med att berätta. ”Kompletteringen” kom dock att handla om mycket mer än konverteringen. Utredaren ställde frågor om många andra saker också, och det gick väl bra, men varför fick vi annan information i förväg? (Fråga 1) Det kunde utredaren inte svara på.

När det var ca 5-10 minuter kvar gick utredaren ut från rummet och hämtade papper om medicinsk åldersbedömning, hon berättade om det och frågade sedan hur han/vi ställde sig/oss till det. Jag och det offentliga ombudet bad att få tid att diskutera saken med pojken, men utredaren kunde bara ge oss till i morgon för det. Det är omöjligt att få tag i en tolk så snabbt. Är det verkligen rättssäkert? (Fråga 2). Pojken blev upprörd, kände sig ifrågasatt, och sa att han inte ville göra någon åldersbedömning. Han var mycket upprörd, trodde att han skulle få avslag. Då sa utredaren att mötet var slut. Vi fick inte en chans att prata via tolk för att lugna ner pojken. Han sprang iväg, ensam.

Min fråga (nr 3) är: hur kan en så viktig fråga som åldersbedömning få slängas in i sista minuten på ett tre timmar långt möte? Varför fick vi inte frågan tidigare? (Fråga 4) Vi har väntat på att höra något från Migrationsverket i fyra månader sedan den första intervjun. Inget hände förrän det offentliga biträdet ringde upp och frågade om ärendet för två veckor sedan. Pojken fyller 18 i höst, och en medicinsk åldersbedömning kan inte ge exakt svar. Varför ska den då göras så nära inpå hans 18-årsdag? (Fråga 5). 

Vi försökte berätta att min huvudman har fått sin s.k. Tazkira skickad hit till sig från Afghanistan och vi undrade om Migrationsverket ville se den, eftersom vi inte fått frågan. Utredaren verkade tolka det som att pojken hade ljugit om det tidigare. Han har inte ljugit, men när han fick frågan när han kom till Sverige så hade han inga id-handlingar med sig. Jag, som god man, försökte reda ut missförstånd som uppstod mellan pojken, offentliga biträdet och utredaren. Men jag blev tillsagd att vara tyst. Ska god man verkligen inte få bistå sin huvudman när det behövs? (Fråga 6).

Tacksam för svar på dessa sex frågor!

Det här inlägget postades i God man (kvinna), Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Brev till Migrationsverket

  1. Christina Daun skriver:

    Berättigade frågor, tycker jag! Hoppas du får svar på dem också! Ge grabben en kram från mig och säg att jag önskar att han får stanna av hela mitt hjärta.

    Liked by 1 person

  2. Ja, jisses! Det är tyvärr så att det verkar avhängigt på vilken handläggare man får på MIgrationsverket. Jag är själv god man till ensamkommande barn och har hört mycket bra men även dåligt. Bra att du påpekar alla felaktigheter till Migrationsverket. Det måste upp till ytan.

    Liked by 1 person

  3. Helena Roth skriver:

    *frustratioooooon*
    Det måste bli ett slut på rättsosäkerheten!
    #amnestinu

    Liked by 1 person

Kommentera

