Svårt att bara vara. 

”Och så vill du hela tiden så mycket vännen, och då är det lätt att tappa bort sej själv i alla vill, borde och måsten.” 

Så skrev min vän som svar på min fråga om hur det kunde bli så att jag känner av utmattningssymptom igen. Hur kunde jag hamna här igen, med sömnproblem, hjärtklappning och rusande tankar? 

Han har rätt, jag vill mycket. Det finns så mycket att göra, att uppleva i livet, att jag kanske stressar upp mig själv. Jag försöker dock ta bort, sudda i kalendern, men att behöva avstå från trevliga möten och roliga aktiviteter känns hemskt trist. Jag försöker intala mig att jag bara skjuter fram det, jag hinner med det senare. Men mitt känslojag tror inte riktigt på det. Jag har alltid varit en otålig själ. Det jag vill ha, vill jag helst ha nu. Sen kanske det är försent! 

Men jag har lärt mig med åren att ta tillvara på stunden, på lugnet i naturen och jag längtar tills jag slipper tänka på en massa ‘göranden’ och kan bara vara! 

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, HSP - om högkänslighet, Känsloliv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svårt att bara vara. 

  1. theresemabon skriver:

    Känner igen mig. Vill så otroligt mycket. Och letar febrilt efter ”snabba” och ”effektiva” återhämtningar som ger mig mer energi. Natur, skapande, hundgos, beröring, meditation, rörelse är några delar som är viktiga återhämtnings-delar för mig. Och skrivande så klart.

    Liked by 1 person

Kommentera

