Boktips på Världsbokdagen 23 april. Dag 54

Idag ska boken firas. Det är världsbokdagen och samtidigt William Shakespeares födelsedag. Världsbokdagen är en temadag som instiftades av Unesco 1995, ursprunget och idén kommer från Katalonien, Spanien.

Jag är ju en boknörd, vilket jag har skrivit om förut, tex: I detta inlägg. Idag vill jag visa min anteckningssida som jag har i mobilen. Där skriver jag ner boktitlar jag är nyfiken på, efter att ha läst en recension eller fått tips av någon läsarkompis. Sedan gör jag en markering när jag skaffat boken, läst den och sätter dit ett kortfattat betyg med hjälp av emoticons. 

Håll till godo – ni som är boknördar som jag! 

Boktips

-Under krigets himmel, noveller av Niroz Malek

-Min fantastiska väninna✅😍, och Hennes nya namn ✅😍, och Den som stannar, den som går, Elena Ferrante 

-De fördrivna, Negar Naseh ✅👍

-Hjältinnor, Kate Zambreno ✅ 😍😍

-Fiskarmännen, Chigozie Obioma ✅E

-Tidsklyftan, Jeanette Winterson ✅ 👍👍

-Vi romantiska resenärer, Carina Burman ✅😐

-I love Dick, Chris Kraus ✅🙁

-Det nionde brevet, Catrin Ormestad ✅

-Norma, Sofi Oksanen

-Hur jag dog, Niklas Ekdahl ✅👍

-Välkommen till Amerika, Linda Boström Knausgård ✅😍

-Den gröna vägen, Anne Enright ✅

 ⁃ Stormen, Steve Sem-Sandberg 

 ⁃ De polyglotta älskarna, Lina Wolff ✅ 👍

 ⁃ Aftonland, Therese Bohman

 ⁃ Baserad på en sann historia, Delphine de Vigan ✅👍

 ⁃ De dödas verkliga antal, Lotta Olsson 

 ⁃ De oroliga, Linn Ullman 

 ⁃ Blicken, pilen, filen, Dorthe Nors ✅E

 ⁃ Adua, Igiaba Scego

 ⁃ Den skeva platsen, Caterina Pascual Söderbaum

 ⁃ Simma med de drunknade, Lars Mytting ✅

 ⁃ Storm i den pelare som bär, en berättelse, Andreas Lundberg

 ⁃ De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru

 ⁃ Doften av en man, Agneta Pleijel

 ⁃ Swing time, Zadie Smith

 ⁃ Den sista resan, Jenny Diski

 ⁃ Ännu ett liv, Theodor Kallifatides

 ⁃ Romanerna om Patrick Melrose, Edward St Aubyn

 ⁃ Finna sig, Agnes Lidbeck

 ⁃ Ölandssången, Tove Folkesson

 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Boktips på Världsbokdagen 23 april. Dag 54

  1. Christina skriver:

    Tänkte köpa St Aubyns böcker, men inte gjort det ännu.

    Liked by 1 person

Kommentera

