Skuldkänslor. Dag 51

Varför känner jag skuld när jag mår bra? För att du inte gör det? Jag har kämpat, stöttat och kämpat igen – jag orkar inte mer. Jag kommer själv att gå under/bli deprimerad om jag inte börjar ta hand om mig själv mer. Det är dags nu, och jag känner lättnad. Samtidigt blir jag skuldmedveten, varför ska jag få må bra när inte du gör det? 

Här är ett utdrag ur Ilse Sands bok: Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar. Jag tycker mycket stämmer in på mig, fast nu har jag tänkt länge och väl på mitt beslut. Skuldkänslorna kommer ändå: 

Högkänsliga är ofta långsamma och väl genomtänkta

Särskilt sensitiva har möjlighet att se en sak från många olika vinklar. Det är en av anledningarna till att du behöver mer tid än de flesta andra, till att tänka igenom saker. I gengäld är det du säger eller gör för det mesta ytterst väl genomtänkt och originellt. Många författare, konstnärer och fritänkare är särskilt sensitiva.
”Jag förstår inte hur några människor kan fatta ett beslut från det ena ögonblicket till det andra. När vi har ett möte på min arbetsplats, har jag ofta svårt att känna precis vad jag tycker just då, och vilka beslut jag föredrar. Helst vill jag sova på saken och fundera ett tag för mig själv.” Jens, 55 år. 

Att vara särskilt sensitiv är motsatsen till att vara impulsiv. MEN några särskilt sensitiva upplever att de, när de är överstimulerade och inte riktigt har möjlighet att dra sig tillbaka, kan bli så desperata, att de exploderar i raseri, eller bara gör ett eller annat impulsivt för att komma ut ur en situation, där de känner sig trängda. 

En sådan impuls kan t ex vara att säga upp sig från jobbet, bryta en vänskap, ringa hem och skälla ut sina gamla föräldrar, dricka överdrivna mängder alkohol eller vråläta.
Här kan särskilt sensitiva komma att likna personer med en borderline personlighetsstörning. Skillnaden är, att det inte kommer att gå särskilt lång tid innan den särskilt sensitive ångrar sin impulsiva handling, särskilt om den har varit till besvär för andra. 
Och där människor med en borderline personlighetsstörning ofta har en tendens till vrede, kommer särskilt sensitiva att vara mer disponerade för skuld och skamkänslor.
Som särskilt sensitiv vill du ogärna göra något fel. När du ändå råkar skada en annan människa, eller ett djur, kommer du säkert att sörja över det och kanske anklaga dig själv länge efteråt.

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skuldkänslor. Dag 51

  1. Christina skriver:

    Det verkar som någon stjäl din energi. Förmodligen inte illa menat men ändå. Man kan bry sig om på många sätt men aldrig ta av sin egen energi eller tycken. Hej och hå, kämpa på!

    Liked by 1 person

  2. Liza skriver:

    Om man själv inte mår bra kan man omöjligen hjälpa andra tror jag. Ibland måste man släppa allt och tänka på sig själv. Även fast det leder till oro och ångest över just detta i stället. Men i det långa loppet tror jag att man tjänar på det. Det är ingen mening att försöka vara en klippa för andra, om man själv går under.
    Men jag tror, jag gissar här, att det är en lång process att frigöra sig själv.
    Kram!

    Liked by 1 person

  3. Helena Roth skriver:

    Skuld. En känsla jag reflekterat mycket kring. Och, i hög utsträckning, lärt (eller vant?) mig av vid att falla handlöst för. För den gagnar varken mig eller andra i min omgivning. Den kostar, ibland lite grann, ibland ofantligt. Men gagnar den nånsin??

    Skickar en varm kram och önskar dig lycka till i att ta hand om dig, det är ett beslut som gagnar!

    Liked by 1 person

Kommentera

