Pelle Svanslös stad. Dag 49

Idag har jag tittat på lägenheter i den anrika stadsdelen Övre Slotts. Jag gillar gamla hus med charm och vackra rum, så jag tänkte att det kunde finnas något för mig där. Och visst var det fina lägenheter, med öppna spisar, stuckatur i taken, och höga fönster. Efter visningarna tog jag en promenad i kvarteren för att känna av miljön. Jag som är ny i Uppsala känner inte till rykten och anseenden om olika stadsdelar, så jag går bara på min egen känsla. Och jag tyckte Övre Slotts var trist. Fina gamla hus, men det var också allt. Knappt några restauranger, affärer eller annan service. Det enda roliga som finns där är den lilla, fria, Fyrisbion. Stadsdelen ligger dessutom uppe på en höjd, så på hemväg skulle jag alltid få kämpa uppför en brant backe.  Jag kom fram till att den ‘fina’ delen av Uppsala inte är något för mig. Jag ska nog leta vidare i Fålhagen. Vad kan det namnet stå för? Vilken historia finns där? Fortsättning  följer. 

Jag kunde alltså ha bott på samma gata som en viss känd katt: 

”I de första böckerna är Pelle familjekatt i en lägenhet på Åsgränd vid Övre Slottsgatan i Uppsala hos barnen Olle och Birgitta, men då han växer upp inleder han ett samboförhållande med katten Maja i en källarglugg på samma gata. De flesta böckerna utspelar sig i Uppsala, och de ortnamn som ingår i många katters namn ligger också i och omkring Uppsala.” (Wikipedia)

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pelle Svanslös stad. Dag 49

  1. Christina Daun skriver:

    Trevligt att spatsera runt i ett ganska okänt område, åtminstone för mig.

    Liked by 1 person

Kommentera

