Jesus Christ Superstar. Dag 45

När jag var barn fick jag ett album med musikalen Jesus Christ Superstar av min religiösa faster. Hon tyckte kanske att vår familj var för lite gudfruktig, för hon gav ofta oss barn olika böcker och annat för att försöka få oss intresserade av kristendomen. Jag var för liten för att lyssna på rockmusikalen då, jag var kanske åtta år. Men senare, i tonåren, letade jag fram skivorna och lyssnade på dem. Jag läste texthäftet och lärde mig på det sättet en del om Jesus sista dagar. Jag blev inte religiös men jag älskade musiken och historien kunde jag uppskatta ändå. 

Sedan många år visas musikalen på SVT på långfredagarna och jag tröttnar aldrig på den. Förutom alla superbra låtar, den innehåller många hits, så är filmen fantastiskt gjord. Jag gillar hur de blandar in moderniteter, som stridsvagnar till exempel, mitt i denna tvåtusenåriga historia om människan Jesus. 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jesus Christ Superstar. Dag 45

  1. Christina Daun skriver:

    Jag gillar också musikalen och filmen! Så det blir väl SVT imorgon kväll.

    Liked by 1 person

Kommentera

