Böcker som moralisk kompass. Dag 39

I dagens DN skriver Nina Björk om sin barndoms böcker: Artikel i kulturdelen. För henne var läsningen om Kulla-Gulla viktig för att hon skulle få en ”politisk moral”. För mig var det bland annat Katitzi-böckerna av Katarina Taikon som gjorde att jag kände solidaritet med utsatta människor. Nina Björk nämner även dem i artikeln:

”Jag är tacksam för att Martha Sandwall-Bergström skrev sin ”Kulla-Gulla”-svit, precis som jag är tacksam för att Katarina Taikon skrev sin svit om Katitzi. Som förälder är det svårt att förstå hur man ska få barnahjärtan att klappa för de utsatta när de själva inte är utsatta. Sandwall-Bergström och Taikon är de två författare som har hjälpt mig mest i min barnuppfostran.”    

Böcker har alltid varit viktigt för att stärka barns (och allas) känsla för andra människors utsatthet och för att stärka empatin. Jag levde väldigt mycket i böckernas värld när jag var liten, hjältinnorna i böckerna var mina vänner. Såhär skrev jag häromåret: 

Jag läste alla böcker om den romska flickan Katitzi när jag var barn, fast då kallade man henne zigenare. Så fort det gavs ut en ny var jag på biblioteket och lånade den, tills jag började få dem i present så jag kunde läsa dem om och om igen. Katitzi var min vän, min hjälte. Jag älskade henne och hennes familj: vackra, snälla, storasyster Rosa, bullrige pappa Taikon, och Lena och Paul, Katitzis syskon. En av böckerna handlar om hur Katitzi får berättat för sig om kriget och hur romerna behandlades i koncentrationslägren.

Här kan ni läsa fler texter jag har skrivit på samma tema, idag när det är Romernas nationaldag

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Minnesbilder, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Böcker som moralisk kompass. Dag 39

  1. Helena Roth skriver:

    Katitzi. Och Kulla-Gulla. Anne på grönkulla och Lilla huset på prärien. Så många bokserier som jag läst med glädje och förundran. Över hur olika vi kan ha det – och samtidigt hur lika vi kan vara!

    Liked by 1 person

Kommentera

