Samverkan. Dag 35. 

Idag läste jag del tre i Agneta Lagercrantz artikelserie i SvD (som finns gratis på nätet), jag har skrivit om de två första delarna igår och i förrgår. Del 3 i artikelserie handlar om hur man tillsammans kan hjälpa och stötta varandra när det dåliga samvetet sätter in. För undvika att få dåligt samvete, det går inte, inte om man har empati med människorna man jobbar med. Genom att föra dialog, samtala om skuldkänslorna, så får alla syn på att alla känner skuld för att man inte gör tillräckligt för vårdtagarna, även cheferna står svarslösa inför problem. Vitsen är att man alla tillsammans, från undersköterskan till chefen, pratar om skuldkänslorna och försöker hitta lösningar. Det gör att man känner sig mindre ensam och att man hjälps åt att göra ett bättre jobb och känna mindre skuld. De använder skuldkänslorna som drivkraft i förändringsprocessen.

Jag kom att tänka på när jag var ny mellanchef på en stor skola. Jag blev stoppad i korridoren av en arbetslagledare som ville veta hur hen skulle lösa ett problem. Jag frågade tillbaka: ”vad tycker du?”. Hen blev helt ställd, hen hade förväntat sig ett svar, en order som hen kunde utföra. Där och då tyckte hen att jag var feg och ansvarslös som inte ville tala om hur hen skulle göra. Men jag höll fast vid att hen måste vara delaktig i beslutet. Hur skulle hen annars kunna ta ansvar för fortsättningen?

Detta med hierarkier och ansvar, jag förstår inte hur man fortfarande kan tro att det funkar utan att alla samarbetar i en organisation.

Det här inlägget postades i Jobb, Minnesbilder, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

