Friskvård? Dag 30 /#blogg100

Jag har för andra gången börjat i en kör. För att sjunga alltså. Jag har ju hört om att man mår så bra av körsång, att det frigör endorfiner. Första gången var med Caroline af Ugglas i Stockholm. Flera hundra personer som slogs om de bästa platserna i raderna. Jag orkade inte med trängseln, det var för stort helt enkelt. Fast Caroline var en underbar ledare. 

Nu har jag börjat i en något mindre (max 150 personer) kör i Uppsala. Den organiseras av ett företag som har körer över hela landet, Joyvoice, och vår kör leds av Marcus Berglund, pianisten som hjälpte till med Gatans kör på tv i vintras. Glädjen att sjunga tillsammans ska vara det viktiga, enligt Joyvoice. Och det är därför jag har börjat, jag brukar bli glad av att sjunga med i mina favoritlåtar hemma i vardagsrummet. 

Helt enkelt är det inte, att sjunga och vara glad. Jag tror tyvärr att den dåliga självkänslan när det gäller sång sitter djupt i benmärgen. Den grundlades tidigt i barndomen då ingen i min familj ansåg sig kunna sjunga. Jag hör, när jag står mitt i kören, hur jag har svårt att hålla tonerna, hur jag sjunger falskt ibland och de runtomkring mig sjunger starkt och vackert. Jag blir rädd att de andra ska störas av mig, att de ska tycka att jag sjunger fult, och då vågar jag ännu mindre. 

För mig har det varit dans som har gjort mig glad. Jag gick en massa danskurser, från folkdans i lågstadiet och jazzdans i mellanstadiet, via sällskapsdans, bugg, disco, salsa, till latinskt och orientaliskt när jag var 35. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att få prova på nya danser som stepp, linedance och tango. Musik och rörelse gör att mitt humör går upp och jag mår bra. Nu var det alldeles för längesen. Nu när jag har tränat upp mina höfter och jag mår bättre fysiskt kanske det är dags att börja igen?! För visst blir man glad av dans, kolla in det här klippet: Dansande kompisar. 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Frisk/sjuk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Friskvård? Dag 30 /#blogg100

  1. Christina Daun skriver:

    Spännande med kören!

    Liked by 1 person

  2. frokenasa skriver:

    Att sjunga är fantastiskt! Och ändå gör jag det sällan, mer än i bilen. Vet du om det företaget har någon hemsida? Kanske skulle ge det en chans?!

    Liked by 1 person

  3. G F N skriver:

    Kör hårt. Kören är ju till för att du ska göra saker gemensamt och stötta varandra. Ha kul!

    Liked by 1 person

Kommentera

