Kulturnörd. Dag 29/#blogg100

Jag känner mig ofta som en kulturtant numera, eller ända sedan jag var i 40-årsåldern faktiskt. När jag går på teatern, särskilt på Dramaten i Stockholm, brukar jag skämta om att jag sänker medelåldern i publiken med cirka 20 år. Jag undrar ofta hur teatrarna ska överleva när tanterna födda på 1920-50-talen har dött ut. 

Ikväll startade ett nygammalt kultur-frågeprogram på SVT: Kontrapunkt. Det är en frågetävling som i denna moderna tappning handlar om klassisk musik, konst och litteratur. Jättesvåra frågor, men roligt att lyssna och lära tycker jag. 

Litteraturen som jag borde kunna bäst, visade sig vara svårt för mig då texterna lästes upp, och jag har svårt att hänga med om jag bara ska lyssna, och inte får läsa själv. Konst-och musikfrågorna var roliga och passar i tv. Jag, kultur-nörden, ser fram mot nästa veckas avsnitt. 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kulturnörd. Dag 29/#blogg100

  1. Christina Daun skriver:

    Roligt det här med teatrar. Går numera ytterst sällan på teatern, gick mest mellan 15 och 45. Min svärmor jobbade ju på Oscarsteatern så vi fick ofta biljetter till Oscars och de andra teatrarna. Dramaten har jag dock inte varit på sedan jag gick i skolan på 60-talet. Stadsteatern har jag varit på många gånger.
    Kontrapunkt har jag inte sett något av men förr när det gick minns jag att det var ganska trevligt.

    Liked by 1 person

Kommentera

