Litteratur ger släktskap. Dag 26 / #blogg100

Uppsala Nya Tidning har fått en ny kulturchef, Nina Solomin. Jag har en bok av henne, Ok, amen!, som jag läste för många år sedan. Den handlar om när hon levde nära en grupp chassidiska judar i New York. Jag tyckte mycket om den och lärde mig om de ortodoxa judarna och hur lika de är många muslimer i levnadsregler mm. Det var intressant att upptäcka, eftersom de två grupperna är så fientligt inställda mot varann i Mellanöstern. Det är som Nina Solomin skriver i gårdagens krönika: 

Men en konkret insikt som litteraturstudierna gav mig var att människan är sig rätt lik. Genom århundraden och tvärs över kulturer, finns självklart åtskilliga skillnader, men också förbluffande stora likheter.

Hon skriver om vikten av att läsa. Hon berättar om sina egna litteraturstudier när hon var ny student på Uppsala universitet, hur hon kunde känna samhörighet med litterära figurer från historien: ”Att känna samhörighet med en skäggig grekisk filosof, en italiensk renässansdiktare eller, för den delen, en jättestor skalbagge som hamnat på rygg vid början av 1900-talet i Prag…” och jag känner igen mig! Jag läste också litteraturvetenskap i 20-årsåldern, och jag älskade att bli ‘tvingad’ att dyka ner i dessa gamla klassiker. 

Sedan handlar hennes krönika om kulturjournalistik, såklart. Hon är ju chef för tidningens kulturdel nu. Den delen som jag ofta tycker är alldeles för tunn. Men det finns några riktigt bra skribenter där. Och nu ytterligare en. Jag ser fram emot att läsa mer av Nina Solomin. Här är Krönika av Nina Solomin i UNT

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Litteratur ger släktskap. Dag 26 / #blogg100

  1. Tack för att du delar spännande personer som bidrar med intressanta tankar. De behövs.

    Liked by 1 person

  2. Spännande. Just nu läser jag Susan Faludis senaste bok Mörkrummet som handlar om hennes ungerske far som var jude och bytte kön. Det är en sällsam reportagebok som har tagit med mig till Ungerns judiska historia som är allt annat än glamorös. Samtidigt så är hennes bok som en självhjälpsgrupp. Jag känner igen mig i mycket det hon beskriver i sitt förhållande till sin far. Och det är precis det som författare kan hjälpa en med, att hitta nycklarna till sitt eget inre.

    Liked by 2 people

  3. Christina Daun skriver:

    Man kan bli ganska ”tagen” och tankfull av litteratur. Läser själv del 2 av Elena Ferrantes rosade romansvit, som jag dessvärre upplever som ganska långtråkig.

    Liked by 1 person

  4. Helena Roth skriver:

    Älskar de där YouTube-klippen där två ”bröder” i New York, en muslim och en ortodox jude, så bevisligen uppskattar och bistår varandra, som de bröder de är i mänskligheten. Påminns om det när jag läser detta.

    Liked by 1 person

Kommentera

