Konstrunda. Dag 21 /#blogg100

Idag gick vi till Picassomuseet klockan 10 när det öppnade. En skolklass och några turister kom samtidigt, men det var lugnt och gott om plats. En jättefin samling med målningar och skulpturer från olika perioder i hans otroliga karriär. Jag lärde mig mer om hans konst, bland annat att han ansåg att konst inte var till för att pryda väggar, utan för att säga något om världen. I hans porträtt valde han att lyfta fram drag hos personen som visade både det fysiska och det inre, personligheten. Vi såg en dokumentär om en amerikansk fotograf som levde nära Picasso under lång tid. Han fick fotografera konstnären, hans verk, hans familj och allt runtomkring. Bilderna visar en lekfull och öppensinnad Picasso. Jag tyckte mycket om museet. Ikväll ska jag gå till ett annat konstmuseum och jag hoppas hinna med något i morgon också. 

 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Konstrunda. Dag 21 /#blogg100

  1. Christina Daun skriver:

    Fin ”berättelse” om Picasso, en av mina favoriter.

    Liked by 1 person

Kommentera

