Svensk historia. Dag 13 / #blogg100

När jag växte upp och gick i skolan på 1970-talet kunde man inte läsa något om samerna i våra läroböcker. Inte heller om andra minoriteter, vad jag minns. Jag lärde mig ändå om romer och om hur de hade det genom böckerna om Katitzi, vilket jag har skrivit om förut: Miriam och Katitzi. Jag älskade att läsa om Katitzi och hennes liv och jag har lärt mig mycket även på senare år om kampen för romernas rättigheter, till exempel genom boken och filmen om Katarina Taikon, som jag också skrivit: om Katarina Taikon. I historieböckerna och i skolan brydde man sig inte om dessa minoriteter, det var som om de inte fanns. 

Det är som att en generation hoppats över, för nu kommer medvetenheten om samerna, med musiker och filmare som vill berätta om och lyfta fram deras historia. Jag upptäckte Sofia Jannok och hennes musik, hon är både en fantastisk musiker och politisk, lyssna här: Sofia Jannok. Jag var på en konsert och blev överförtjust, vilken kraft! Och nu har jag sett den nya biofilmen, Sameblod. Den visar så bra hur Sverige koloniserade delar av befolkningen, läs till exempel: Om filmen Sameblod. Det är skrämmande hur delar av vår historia har gömts och glömts. Jag är så glad att en ny generation vill berätta och upplysa! 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svensk historia. Dag 13 / #blogg100

  1. Christina Daun skriver:

    Jag är ju några år äldre så när jag gick i skolan både läste och träffade vi folk med sameblod. En av mina väninnors föräldrar hade samiskt ursprung. Däremot romerna var gömda/glömda. Jag har inte sett filmen så den kan jag inte uttala mig om. Bra skrivet i alla fall. Intressant.

    Liked by 1 person

Kommentera

