Utmattad som HSP. Dag 10 /#Blogg100 

”En högkänslig person blir lätt utmattad efter ett möte som varar länge eller när det är stressigt. Det blir för många intryck i nervsystemet” kan man läsa i en artikel i Må Bra, tidningen. Det stämmer bra på mig. Jag blir dessutom mycket snabbare överlastad (av intryck) nuförtiden, sedan jag var sjuk av utmattning/utbränd för ett par år sedan. 

Som god man är jag ofta med på möten med mina ensamkommande ungdomar, hos socialtjänsten, advokaten och på Migrationsverket. Jag är superfokuserad och antecknar för fullt, allt som sägs är viktigt. Samtalen går dessutom genom tolk så jag lyssnar uppmärksamt för att märka om tolkningen verkar flyta på bra eller om där uppstår missförstånd. Jag märker av små nyanser i ”min” ungdoms tal och kroppsspråk som ingen annan uppfattar, och jag märker när tolken missförstår och tolkar fel utan att jag förstår språket. Denna känslighet/lyhördhet är del av min HSP och jag skulle inte vilja vara utan den trots att jag blir utmattad lätt. 

I artikeln står det också: ”En högkänslig person har ett djup och en närvaro som andra kan sakna. Hon kan njuta till fullo av ensamhet, men kan även vara social. Studier visar att drygt en tredjedel av de högkänsliga är utåtriktade, men upplever kallprat som frustrerande. En HSP-person får ofta god kontakt med andra, men orkar inte umgås lika länge som andra.” 

Sån är jag också. Och efter ett utmattande möte, eller några timmar med många intryck, måste jag få vara ensam. Helt ensam. Då måste min hjärna få vila från allt och alla för att återhämta sig. 

Känner du igen dig? Läs gärna artikeln i Må Bra, och läs mina blogginlägg som jag tidigare har skrivit om min högkänslighet, de finns samlade under kategorin HSP – om högkänslighet. 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Jobb, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Utmattad som HSP. Dag 10 /#Blogg100 

  1. Så fint skrivit! Jag känner så väl igen mig i detta…har själv varit utmattad och kämpar för att få en balanserad vardag numera…är också HSP och har stora behov av återhämtning och ensamhet. Bloggar också om detta om du vill kika in….

    Liked by 1 person

  2. Christina Daun skriver:

    Det är så bra skrivet Mona. Jag förstår precis hur du tänker. Fortsätt så.

    Liked by 1 person

Kommentera

