Gängvåld. Dag 9 / #blogg100

Många tittar på serier som Innan vi dör på tv och njuter av spänningen. Jag tittar också men tycker det är lite för mycket våld och råhet. Förut har vi sett gängkrig i amerikanska serier och filmer, eftersom de har haft det på sina gator. Nu finns det även i Sverige. Verkligheten överträffar nästan dikten. Så många våldsbrott, skjutningar och knivdåd i Malmö och i Stockholm de senaste dagarna, se SVT nyheter.  Vi fick även ett ansikte på våldet häromdagen. Janne Josefsson, Uppdrag granskning, berättade om killar som vuxit upp i Fittja och blivit mer eller mindre kriminella, en av männen är gängmedlem, sitter i fängelse och tycker att dödligt våld är befogat ibland. För honom är det normalt att tänka att han kommer bli mördad en dag. 

Allt detta berör mig illa. Jag känner mig inte rädd, de krigar ju mestadels mot varandra i gängen. Men när man får komma människoöden nära, som de i Fittja-programmet, känns det så hemskt, och sorgligt. Att personer lever vid sidan av samhället, anser sig inte få plats eller passa in. De skapar sig sin egen moral, sina egna regler och tar sig rättigheten att bestämma över andras liv och död. Jag undrar om den svenska polisen kommer kunna stoppa utvecklingen? 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gängvåld. Dag 9 / #blogg100

  1. Trollet skriver:

    Kan dom det frågar jag mig mer…

    Gilla

Kommentera

