Inspirerande kvinnor. Dag 8 /#blogg100

Idag, på internationella kvinnodagen, vill jag uppmärksamma några kvinnor som inspirerar och fascinerar mig. På bilden ser du fyra böcker och en cd. Det är bara ett urval, jag skulle kunna lägga dit många, många fler. Kanske får du några tips. 

Den första, röda, boken är av en fransk författare, Delphine de Vigan, som jag har läst tre romaner av. Jag gillar mycket hennes stil och teman, och skulle gärna skriva som hon. Ett eget rum av Virginia Woolf är en klassiker som jag bara läst utdrag ur på engelska förut. Nu har jag köpt den på svenska och ser fram emot att läsa hela. Hjältinnor av Kate Zambreno är min senaste favorit, läs gärna mitt inlägg om denna feministiska, fantastiska bok som handlar om att skriva: Vi måste vara våra egna hjältinnor. Den gröna boken är en samling essäer om konst, böcker och om att skriva, av Jeanette Winterson. Jag gillar hennes romaner sedan förut och tänker att hon kanske har något att lära mig. Sedan är det min favoritmusiker: Laleh! Hennes senaste album verkade lite för mycket lätt pop första gången jag lyssnade på det. Men det växer och växer, och hon är bara bäst! 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inspirerande kvinnor. Dag 8 /#blogg100

  1. Christina Daun skriver:

    Återigen bra skrivet! Lätt att förstå texten. Känns som du har fått kläm på det här!?

    Liked by 1 person

Kommentera

