Musik väcker känslor. Dag 6/#blogg100

När min pappa nyligen hade dött, alltför tidigt vid 63 års ålder, följde jag med en ny vän på en liten jazzklubb. Jag var 28 år, hade aldrig lyssnat på jazz, trodde inte att jag gillade det. Min pappa däremot hade gillat jazz, han var ung i början på 1950-talet då jazzen var de ungas musik. Så under min uppväxt antar jag att jag ibland hade tvingats lyssna på en del jazzmusik, eftersom min pappa gärna satte på en skiva när han var glad.  

På den lilla scenen spelade en trio, om jag minns rätt, med en gitarrist som spelade helt fantastiskt, han hette, och heter väl fortfarande, Andreas Pettersson. Helt plötsligt, mitt under musiken, började jag gråta hejdlöst. Jag kunde inte stoppa tårarna, de forsade fram. Jag kände en så stark sorg efter min pappa, och det var skönt att få utlopp för den. 

I dagens tidning (UNT) läser jag om en professor, Töres Theorell, i psykosocial miljömedicin vid KI som skrivit en bok om musik och hälsa. Han har intresserat sig för vad olika kulturyttringar gör för vårt välbefinnande och har fokuserat just på musiken under många år. Jag känner väl igen mig:

En anledning till de goda effekterna är att musik dämpar stress. Men den kan också hjälpa oss att få kontakt med våra känslor, något som kan ha stora hälsoeffekter på sikt. Den som har svårt att komma i kontakt med sin ilska, frustration eller sorg, kan via musiken hitta vägar in i dessa känslotillstånd och bearbeta orsakerna. 

– Det kan i sin tur hjälpa en patient att sänka sitt blodtryck, som kanske bidrar till att man undviker att få en stroke eller hjärtinfarkt, säger Töres Theorell. 

Att musik har den förmågan beror på att melodier går förbi förnuftsdelarna i hjärnan och direkt till känslohjärnan. Då får man en överrumplande effekt som kan vara mycket mera effektiv än till exempel ett terapisamtal. För även när förnuftet kopplas in har känslorna redan börjat jobba och satt igång processer som gör att man kan se nya perspektiv och lösa upp blockeringar. Det kan också ge känslomässig vägledning i olika situationer i livet som gör att vi kan samspela med andra bättre.  

Det senaste året har jag också gråtit mycket när jag lyssnat på musik. Jag har mycket sorg och trötthet inom mig som jag inte riktigt har kunnat släppa fram. Det kommer först med musiken. Kanske ska jag låta det ge mig vägledning. 

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Musik väcker känslor. Dag 6/#blogg100

  1. angaho skriver:

    När jag mår som värst – känner mig avstängd- slutar jag ta initiativ till att dansa, sjunga, spela och till och med lyssna på musik, har jag märkt.
    Då kan det lossna lite, kännas mer levande att gå emot det beteendet.
    Låta musiken finnas, i vilken form den än är tillgänglig.
    Det enklaste brukar vara just att lyssna på musik, ibland i mobilen medan jag promenerar.

    Liked by 1 person

  2. Christina Daun skriver:

    Så är det nog för de flesta tror jag. Jag kan fortfarande känna sorg i hjärtat efter min far som nu varit död i så många år. Känns bra att lyssna på en stump då och då.

    Liked by 2 people

Kommentera

