Skuld och skam. Dag 5 / #blogg100

Jag följer en blogg som heter Ärligt talat, jag tycker att den innehåller intressanta texter och jag känner ofta igen mig och delar författarens värdegrund i mycket. 

För ett par dagar sedan läste jag hennes inlägg Väck med skulden, och kom då att tänka på något en vän sa en gång. Min vän som hade varit i ett kort förhållande och senare upptäckt att partnern i fråga var gift, sa att det beror ju på hur man beter sig själv också, om man hamnar i sådana situationer. Jag som själv varit i ett förhållande flera år där jag förstod efteråt att han varit otrogen, håller dock inte med. Jag blev totalt lurad och manipulerad av denne man, det tog många år innan jag förstod, för han var så bra på att ljuga, så bra på att få mig att känna mig älskad, och jag kan inte ta på mig skulden för hans ”brott”. Jag har skrivit om det tidigare: Smärtsamt igenkännande. Att ta på sig skulden vore som att ge den mobbade skulden för vad den utsätts för. Som att ge den våldtagna kvinnan skulden genom att säga att hon borde klätt sig annorlunda. Jag trodde vi hade kommit från det. 

I blogginlägget handlar det om flickor som tar på sig skulden för vad de utsätts för på nätet, de skäms och vågar inte berätta för någon vad de går igenom. Jag känner igen det, när jag var ung vågade jag verkligen inte berätta om saker som jag varit med om, jag trodde att det var mitt eget fel. Men efter att ha fått hjälp att stärka självkänslan och med stigande ålder vågar jag berätta om att jag blev lurad och sviken. Jag skäms inte längre. 

Tänk att vi kvinnor alltid tagit på oss skulden och fortfarande gör det. Det skulle ju aldrig en man göra: ”jag borde inte ha druckit, jag borde inte ha gått ensam hem på natten”, om han blivit rånad till exempel. Ingen annan skulle heller lägga skulden på honom. Jag önskar så att flickor som utsatts blir bemötta på ett sätt som gör att de vågar prata, och slipper känna skuld och skam. Kolla gärna in bloggen: Ärligt talat

Det här inlägget postades i Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skuld och skam. Dag 5 / #blogg100

  1. Eva-Karin skriver:

    Bra och viktigt inlägg!

    Liked by 1 person

  2. Christina Daun skriver:

    Jättebra inlägg! Många kan säkert känna igen sig.

    Liked by 1 person

  3. Stella Scott skriver:

    Bra poäng du har en man aldrig skuldbeläggs för att han var ute och gick sent en natt, alldeles ensam. Ingen skulle komma på tanken att behöva en man hans rörelsefrihet genom att säga du borde inte gå ut, du borde inte ditten, du borde inte datten.

    Liked by 1 person

Kommentera

