Tanka närhet (och högkänslighet)

Ingrid, tio månader, är glad men lite blyg vid första mötet. Sitter på pappas arm och vänder sig in mot hans hals när jag pratar direkt med henne. Senare samma dag sitter hon gärna i mitt knä och vi tittar i en bok tillsammans. Hon är nyfiken på livet. Allt är nytt och måste kännas och smakas på. Ibland gnäller hon lite, då behöver hon komma upp i mammas eller pappas famn, få närhet och känna trygghet. Hon tar ett lätt tag i mammas hår eller pappas örsnibb, och så blir hon snabbt lugn. Hon tankar närhet. Efter en stund är hon redo att ge sig ut igen, ut på upptäcksfärd i världen. 

Såhär utvecklas alla barn, skulle ni kanske säga. Men barn är också olika, en del somnar lätt ensamma i sina sängar när de lagts mätta och trötta, medan andra inte kan somna utan att känna värme och närhet från en annan människa, helst en förälder som den är trygg med. Titta på det här underbara Youtube-klippet där en pappa blir tvungen att klättra ner i spjälsängen för att barnet ska kunna somna: Pappa med baby. Jag känner igen det från när min son var under året, jag var tvungen att gå med honom i famnen tills han sov djupt. Först då kunde jag lägga ner honom i hans säng. Om jag försökte för tidigt började han direkt skrika och vi fick börja om från början. 

Barn är, precis som alla människor, olika som individer. En del är högkänsliga (ca 15 procent av befolkningen enligt psykolog E.Aarons forskning) och känner allt extra starkt. De behöver accepteras som de är och inte bli tillsagda att de är ”överkänsliga” eller gnälliga. Med mycket närhet och rätt uppmärksamhet kommer de också att bli trygga vuxna personer.  

Känsel 
Jag har alltid gillat det som är mjukt. Jag längtade efter ett djur eller ett litet syskon när jag var barn, men fick ingetdera. Hemma hos min farmor fanns det en röd sammetskudde som jag brukade lägga i knät för att kunna känna på det lena sammetstyget med fingrarna. Jag hade mjuka gosedjur att krama och trösta mig med. Jag älskar att smeka en katts päls. Jag har alltid behövt känna närhet och värme ofta och mycket, och om jag inte haft tillgång till mänsklig sådan, så kan jag lugna mig genom att stryka fingrarna mot något lent och mjukt, ett djur eller tyg av något slag. När min son blev tonåring skaffade jag en liten hund, det hade säkert ett samband. Sonen var inte lika mjuk längre (och ville inte bli klappad på av sin mamma lika mycket), så då var det skönt att ha en mjuk päls att gräva ner fingrarna i. 

Igår hade Skavlan en gäst, hudläkaren och författaren Yael Adler (ca 42 minuter in i programmet), som pratade om vår hud och allt som rör den. Tydligen finns det 2500 känselreceptorer på fingertopparna. Inte så konstigt att jag känner så mycket! Hela huden är full av nervtrådar och den är vår största erogena zon. Jag har alltid varit känslig för hur tyger känns mot huden. Jag har aldrig tyckt om hårda tyger, som i skjortor till exempel. Jag måste ha mjuka tyger närmast kroppen.

Högkänsliga personer (HSP) har förhöjd känslighet bland annat när det gäller dofter och ljud, även känseln är ett sinne som är starkt utvecklat hos oss. Eftersom allt känns så starkt och mycket, så är det lätt att njuta av små saker, det behövs inte så mycket för att må bra liksom. I ett inlägg skrev jag en lista på sådana Njutningar. Det jag glömde att ta med var de här sakerna att känna på: kattens päls, vissa hundar, sammetstyg, plysch och mjukt hår. 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tanka närhet (och högkänslighet)

  1. Christina Daun skriver:

    Så är det nog för många i vissa situationer och åldrar!

    Gilla

  2. miatankar skriver:

    Jag såg inte senaste Skavlan-programmet, men ska kolla in det på svtplay, denna underbara ”uppfinning”.

    Liked by 1 person

  3. Så är det med mig! Jag skriver om min HSP (högkänslighet) på min blogg. Även min minsta kille nu 4år tankar mkt närhet och behöver bemötas med mkt förståelse…

    Liked by 1 person

Kommentera

