Samtal om liv och död

Som fortsättning på texten (personporträtten) igår Ett livsavgörande möte, skrev jag en dialog på samma tema: 

Efter mötet på Migrationsverket åker jag hem ensam. I hissen upp till boendet träffar jag på Arif. Han har varit i Sverige lika länge som jag. Han ser blek ut.

“Hej kompis, hur är det?” Vi hälsar med ett handslag och en halv kram.

“Hej. Hur gick det för dig på ditt utredningssamtal?

“Jag vet inte. Det kändes ok, men man vet aldrig hur de tänker.” Jag ser att Arif har tankarna på annat och frågar igen:

“Hur mår du? Har det hänt något?”

”Jag har precis varit på sjukhuset. Du vet min kompis, Mustafa, som fick avslag för ett par veckor sedan.”

“Ja, vad är det med honom?”

“Han har varit helt förstörd och jag har försökt prata med honom men det har inte gått, han har dragit sig undan alla.” Arif pratar fort som om han vill att det snart ska vara över. “Igår kväll gick jag in i hans rum för att hälsa på honom och det var blod överallt.”

“Nej! Vad hade hänt?” Jag känner plötsligt hur jag fryser.

“Läkarna sa att om han hade upptäckts tio minuter senare, hade han varit död idag.” Arif ser rädd ut. “Mustafa skulle ha varit död om jag inte hittat honom.”

Tårar stiger upp i hans ögon. Jag kan knappt hålla gråten borta själv.

“Bra, brorsan. Du är hans ängel, alltså.” Jag lägger en arm om hans axlar.

“Jag undrar hur det kommer att gå. Jag känner som Mustafa, varför leva om man ändå ska skickas till döden?” Arif lutar huvudet mot den kalla hissväggen.

“Hur länge sedan var det som du var på utredning?”

“Femtiosex dagar”, säger Arif sakta. “Jag borde få svar snart, eller hur?”

“Vi får vara varandras änglar”, säger jag samtidigt som hissdörren öppnas på översta våningen.

Det här inlägget postades i God man (kvinna), Politik och samhälle, Skrivande. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Samtal om liv och död

  1. Christina Daun skriver:

    Hårresande att sådant ska behöva hända här hos oss!

    Liked by 1 person

Kommentera

