Mat och umgänge – Guillaumes franska sallad 

Idag sken solen när jag vaknade så efter frukost klädde jag mig för en promenad. Jag behöver lapa solljus när det finns, annars går jag ner mig i trött- och deppighet. När dagarna är så korta som nu och ibland även mulet helgrå, blir det tyvärr alltför ofta som jag aldrig får se dagsljus på riktigt. 

När jag promenerar ensam brukar jag lyssna på Sommar- och Vinterpratprogram i P1-appen. Det är bara när jag går, eller kör bil, som jag kan lyssna fokuserat på radio. Idag satte jag på programmet med Martina Haag från nyårsaftonen. Hon höll på att förbereda nyårsmiddag till sina vänner, så programmet kom att handla mycket om recept, middagar och om att umgås över mat. Lyssna gärna på Martina Haags vinter

Jag blev påmind om en blå skrivbok jag hade när jag var barn, eller kanske fick jag den i början på tonåren, och som jag använde att skriva in recept i. Det allra första receptet som var viktigt att skriva in i boken var det på chokladbollar (fast på 1970-talet använde vi ett annat ord), och sedan följer flera recept på olika sötsaker som kola, rulltårta och flera olika sorts  kladdkakor. Baguette är det första som inte innehåller socker eller choklad, det receptet fick jag av min fröken i franska när jag gick i sjuan. Madame Dubois tyckte att vi måste lära oss att baka det mest franska som finns, och hon bjöd oss på egenbakade baguetter i klassrummet en lektion. Nästa recept som är mer åt mathållet är potatisgratäng. Jag minns hur vi lagade det i hemkunskapen och jag blev förtjust, tänk att potatis kunde smaka så gott! Nu ser jag att receptet behövde kompletteras på det sätt som Martina Haag gör med sina: dubblera det som är gott, i detta fall grädde och ost! 

Nästa recept i skrivboken är en inklistrad lapp med franska kråkfötter. Jag och en kompis tågluffade sommaren 1984 i Frankrike bland annat. I en liten stad nära rivieran hamnade vi hemma hos några ungdomar som bjöd oss på middag, en sallad som vi gillade skarpt. De skrev ner ett ungefärligt recept åt oss: ris, ost, tomat, paprika, lök, hårdkokt ägg, majs och egenvispad majonnäs samt dressing. Vi gjorde ofta salladen åren efter, den var billig och matig, men jag tror att vi köpte färdig majonnäs till. Jag kallade den ”Guillaumes franska sallad” efter upphovsmannen. 

Det var en mysig middag med nya bekantskaper i en främmande stad, där alla hjälptes åt att laga till middagen. Just det pratar Martina om också, att umgås över matlagning och middag. Det händer tyvärr alltför sällan att man träffar gamla och nya vänner över en middag, kanske för att man ställer krav på sig att den ska vara perfekt: det ska vara städat, pyntat och perfekt lagad mat. Istället kan man bjuda in till en anspråkslös middag där alla hjälps åt att laga maten. Det blir mer avslappnat och förhoppningsvis sänker det kraven för andra att våga bjuda vänner (både nya och gamla) på middag. Och det är ju att umgås, prata och lära känna varann som eftersträvas, iallafall för mig. Jag håller med Martina Haag om att det intressanta är sprickorna, inte fasaden, hos människor.  

Jag tänker tillbaka på mina tjejmiddagar som jag hade under många år, jag tror de pågick nästan varje höst mellan 1993 och 2013. Runt allhelgonahelgen när allt var mörkt och trist, bjöd jag in mina tjejkompisar till knytis. Ibland var vi bara fyra, ibland blev vi så många som tio personer. En del gamla vänner, en del nya arbetskamrater, och några som aldrig träffat varann förut, vi hade alltid roligt och mycket att prata om runt bordet. Jag tror att vi hade så trevligt bland annat tack vare att vi hjälptes åt med maten. Jag måste nog tänka på att återuppliva den traditionen… 

Det här inlägget postades i Minnesbilder, Resor, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mat och umgänge – Guillaumes franska sallad 

  1. angaho skriver:

    Tjejmiddag låter mysigt!

    Gilla

Kommentera

