Äntligen slut – om det hjälper

En lördag, som vilken dag som helst, ska detta år ta slut. Dagar, år, nyår är bara  mänskliga konstruktioner, men de fyller viktiga funktioner. Vi behöver en omstart då och då, en dag att se tillbaka på vad som varit och en dag att titta framåt med hopp. 2016 har varit hemskt på många sätt, i världen lider människor i krig och på flykt, i politiken gör populisterna framsteg och jag är orolig för mänskligheten. Men jag ska försöka skriva en årssammanfattning av en mer privat sort. Även hemma hos mig har året varit tufft, om än med små ljusglimtar då och då.

För ett år sedan, när 2015 tog slut, skrev jag ingen sammanfattning av året som gått. Jag hade ingen ork att skriva, knappt till att reflektera ens. Under 2015 blev jag sjuk, utmattad, och fylld med ångest inför att gå tillbaka till samma jobb sa jag upp mig under hösten. Samma höst blev min sambo sjuk, han föll ner i ett ännu djupare och mörkare hål än det jag hade hamnat i. Jag trodde att 2015 hade varit ett så hemskt år att nästa bara skulle kunna bli bättre.
Tyvärr blev det inte så. Min sambo blev sjukare under våren och jag kämpade för att vara ett stöd. Jag har kvar anteckningar i min mobil, tankar kring hur jag kände mig i allt det som hände, och inte hände. Hela första halvåret var jättetungt med läkarbesök, medicinering, inläggning och annat som inte hjälpte särskilt. Jag som är en ‘doer’ blev förtvivlad när ingenting av det jag föreslog hjälpte. Jag är också en känslomänniska och allt påverkade mig starkt. Jag kände mig fruktansvärt ensam och var så rädd att bli deprimerad, rädd att inte själv bli frisk efter min utmattning.

Så fyllde jag 50 år i somras. Jag började planera för min födelsedag flera månader i förväg, jag var tvungen att ha något roligt att se fram emot. Och jag ville inte låta något eller någon hindra mig från att fira denna dag som kändes som en milstolpe. Jag hade inte firat min födelsedag ordentligt sedan jag fyllde 40, så det var på tiden att ge mig själv det. Den fick inte gå obemärkt förbi. Min faster hjälpte till genom att ge mig ett par fina dagar på Louisiana och i Helsingborg i förskott. Firandet blev jättebra, jag hade fest för vänner som jag träffar alltför sällan. Jag bjöd min sambo och min son med flickvän på en resa till Italien. Och jag bjöd in familj och släktingar till en sommarlunch på landet, släktingar som jag inte har träffat sedan jag var barn.

När hösten kom ändrades livet för mig, jag kom in på en skrivarkurs på distans, jag åkte på en skrivarresa till Kreta, och jag företog mig saker som jag ville göra, bara för mig, för att må bra. Det hjälpte. Ibland måste man vara egoistisk helt enkelt. Annars är det svårt att leva och även hjälpa andra. Jag känner mig fortfarande väldigt ensam, min sambo har blivit lite bättre, men han mår långt ifrån bra fortfarande. Jag har långt till mina vänner, så jag träffar dem inte så ofta som jag skulle behöva. Skrivandet hjälper mig, jag har mått bra av att vara del i en kurs, om än på distans, så jag tänker fortsätta en termin till. Landet, vår stuga bland träd och fåglar, har hjälpt mig mycket, där finner jag lugnet när jag behöver vara ensam.

Ikväll, en lördagkväll som vilken lördagkväll som helst, ska jag fira ut detta år. Detta år, 2016, som får får gå till historien (min historia) som ett mellanår och som får falla i glömska när allt blir bättre. Jag kommer dock inte glömma ljusglimtarna som hänger ihop med de människor som jag har närmast, ni vet vilka ni är. Jag önskar er ett gott nytt år!

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Äntligen slut – om det hjälper

  1. angaho skriver:

    Gott Nytt År Mona! Att läsa dina blogginlägg har varit ljuspunkter under 2016. Jag vill gärna träffa dig ”på riktigt” under 2017. Kanske vi kan få till en fika eller lunch i Uppsala?

    Liked by 1 person

Kommentera

