Kontraster. Dag 4.

Mars 2016

Nyheten som mötte mig när jag slog på datorn igår var att en prins (till) är född i Sverige. Så mycket text, bilder och uppmärksamhet åt en bebis, en vanlig födsel, kan man tycka. Men eftersom bebisen tillhör kungafamiljen ges all denna plats i medierna åt något så normalt och naturligt som ett nyfött barn.

Den lyckliga, välmående familjen log mot mig, men jag fick upp helt andra bilder i huvudet. Bilder av barn, mödrar och familjer som kommer över havet i rangliga båtar till överfyllda läger och som stoppas med tårgas vid gränserna. Jag ser alla barn, med och utan familjer, som lyckats nå vårt land och nu väntar och hoppas på att få stanna.  Lyx och privilegier kommer att fylla den nya prinsens liv, medan andra barn dör under flykt, eller vaknar våta i tält vid gränserna mot nordeuropa.

Jag känner att det inte är värdigt ett land som vårt att säga nej till människor som flyr krig och förföljelse. Vi satte stopp vid gränsen, nu kommer det många färre. Andra länder gör samma sak. Vart ska alla människor ta vägen? Vi, om några, kan hjälpa, vi kan och bör ta emot dem. Det finns de som säger att vi inte längre kan ge dem ett ”värdigt mottagande”, att vi har fullt. Trots vår byråkrati i statsapparaten och i kommunorganisationerna som förhindrar ett smidigare mottagande, så ger vi flyktingarna ett ”värdigt mottagande”. Det som inte är värdigt är lägren i Grekland, stängslen vid gränsen, tårgasen från polisen. Samtidigt som en nyfödd bebis skapar stora rubriker i Sveriges media.

Jag har skrivit om flyktingströmmarna i tidigare inlägg: Omvärlden berörOutsägligt, outgrundligt…

Det här inlägget postades i God man (kvinna), Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kontraster. Dag 4.

  1. villacalifornia skriver:

    Jag blev så otroligt glad när jag läste vad som skett.
    Nu fick jag chansen att ställa mig upp och sjunga nationalsången för prinsen, men för mina föräldrar, dina föräldrar, de jag mötte på centralen i Gbg när jag tag emot flyktingarna där.
    Jag tittade på bilder jag tog på bebisar som föddes innan flykten, eller tom de som föddes under flykten. 14 dagar gammal och invirad i handdukar. Jag fick chansen att ta fram kläder, ordna en barnvagn mm. Nu fick även de 21 skott i en kunglig salut, för dennas kung och drottning som var den lilles föräldrar. Tycker det var så fint att vi kunde inkludera alla i detta.

    Gilla

  2. miatankar skriver:

    Den här vinklingen av lillprinsens födelse gillar jag skarpt! Ska kolla litet till, men tror redan nu att du kommer att hamna i mitt flöde på Bloglovin… 😉 Kul att ha funnit din blogg!

    Liked by 1 person

Kommentera

