God man (kvinna) – ny kategori i bloggen 

Sedan förra hösten är jag så kallad ‘god man’ åt två ensamkommande ungdomar. I tisdags kom äntligen en kallelse till asylutredning för den ene. Efter 16 månader ska Migrationsverket utreda hans behov av att få stanna i Sverige. Han var 16 år när han kom, 15 år när han lämnade familj och hem i Afghanistan. Han har gått ett år i skolan och pratar hjälplig svenska. Den här killen vill inget hellre än att passa in, utbilda sig, bli ‘svensk’. När jag frågar om hur han har det, i boendet, i skolan, om det är något som känns dåligt, så säger han alltid att allt är bra. Han vill fira jul, äta svensk mat och han visste att julklappen jag gav honom skulle öppnas på julafton, den 24:e, ingen annan dag.

Det känns skönt att vi äntligen fått ett datum, en tid, hos Migrationsverket. Samtidigt är det nervöst. Många ungdomar som inte kan bevisa sin ålder blir uppskrivna till 18 år och deras asylansökan avslås. Andra får tillfälligt uppehållstillstånd tills deras 18-årsdag, för att då utvisas. Afghanistan anses inte farligt eller osäkert tydligen, trots återkommande bombdåd som det rapporteras om i nyheterna. Men det som ‘min’ kille vittnar om, och många andra, är att det är mycket farligt och osäkert särskilt för de som tillhör folkgruppen hazarer, de har alltid varit förtryckta i sitt eget land. Filmen från för några år sedan, Flyga drake, visade tydligt hur uppdelat samhället är.

Nu är det bara drygt en månad kvar tills vi ska sitta hos en handläggare på MIgrationsverket. En handläggare som på ett par timmar ska bedöma min killes ålder, och om han är trovärdig eller inte. Vi har ett offentligt biträde som jag tror är bra och duktig på sitt jobb. Hon visar empati och det inger förtroende. Sedan är det nog bara att hålla tummarna.

——————————————-

Jag har lagt till en kategori i min blogg: God man (kvinna). Där kan ni hitta inlägg som jag har skrivit som handlar om uppdraget jag har, och om annat som berör God man-skapet. När jag taggade de gamla inläggen med den nya kategorin, råkade de bli sparade på nytt, och hamnade högst upp i flödet. Så en del kan verka lite gamla, daterade. Hoppas ni överser med mina bristande kunskaper om administrationen av denna blogg (jag gör det för sällan).

Det här inlägget postades i God man (kvinna), Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

En kommentar till God man (kvinna) – ny kategori i bloggen 

  1. Christina Daun skriver:

    Trevligt skrivet och mycket läsvärt!

    Liked by 1 person

Kommentera

