God man (kvinna). Dag 14.

Mars 2016

Jag anmälde mig till att bli god man i höstas. Det kom fler och fler ensamkommande ungdomar och jag ville göra nytta. Jag kunde/ville inte bli familjehem, men jag är ju van att ha med myndigheter att göra, så god man var något jag kunde åta mig att bli. Som skolledare har jag ju haft med ensamkommande ungdomar att göra förut, så det kändes inte konstigt alls. En god man är ställföreträdande vårdnadshavare till omyndiga barn som kommer till Sverige utan föräldrar. Som god man har man ansvar för barnets ekonomi (söker bidrag från Migrationsverket) och ska delta vid asylutredningen och vid utvecklingssamtal på skolan mm. Man funkar också som en extra vuxen som bryr sig om barnet och dess rättigheter. Ibland gör inte hemmen det, och då är det bra att vi som gode män bevakar barnets intressen.

Sedan oktober är jag alltså god man (ett så gammaldags uttryck!) åt två ensamkommande 16-åringar. En från Somalia och en från Afghanistan. De bor i olika familjehem här i Uppsala. Båda två är duktiga, skötsamma och har inte skapat problem eller särskilt mycket jobb åt mig, vilket ibland händer. Men någon som ger mig extrajobb är Migrationsverket!

Jag vill verkligen inte elda under åsikterna att Sverige är i kaos, och att vi har tagit emot för många flyktingar den senaste tiden, för jag tycker ju inte det. Men jag kan förstå att en del tror det när det är så rörigt som det är på Migrationsverkets enheter (åtminstone här i Uppsala). Idag skulle jag åka dit för att hämta ett ett slags id-kort till min ena kille. Korten gäller bara i tre månader så detta måste göras regelbundet. Jag ringde i förväg för att vara säker på att kortet var klart att hämtas. När jag kom fram och köat en timme fick jag veta att kortet skickats ut i fredags! Jag blir så trött av allt strul , och arg på att de inte kan skapa rutiner som fungerar, men det är bara att ta ett djupt andetag och gå vidare.

Mina killar har varit här i Sverige i snart sex månader. Snart hoppas jag att vi får kallelser till Migrationsverket för att starta asylutredningen. Jag är lite rädd att det kommer att kännas jättejobbigt om de får tråkiga besked, så jag är glad att de kom före den 24 november då nya tuffare regler infördes.IMG_1001

Det här inlägget postades i God man (kvinna), Jobb, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till God man (kvinna). Dag 14.

  1. miatankar skriver:

    Uppsala får ta emot asylsökande med gode män från Skåne då Malmö varit överbelastade vet jag via en bekant. Jo, det är säkert en hel del kaos på Migrationsverket. Inte så konstigt om man tänker på hur det skulle vara med massor av nya uppdrag på sin egen arbetsplats. Vet inte hur mycket M-verken har lyckats utöka sin personal. Det är ju inte bara att få tag på och anställa folk, de måste ha rätt kunskap och skolas in på just den arbetsplatsen…

    Gilla

  2. Helena Roth skriver:

    Ja, det kan onekligen vara en bergochdalbana det där med myndighetskontakter. Själv har jag dock, som God Man (kvinna!) till Gode Barn fått uppleva ett par riktigt guldkorn oxå. Myndighetspersonal som är på rätt ställe värmer mitt hjärta!
    http://herothecoach.com/2016/01/16/medmanskligheten-flodar/ och
    http://herothecoach.com/2016/01/29/angestklumpen-vaxer/ beskriver sådana tillfällen. Men även jag har stött på ett par av de som du nämner. Bit ihop och kom igen, liksom!
    Härligt att fler än jag bloggar om upplevelsen som God Man – har inspirerat åtminstone tre andra att också ansöka!

    Liked by 1 person

  3. lanclin skriver:

    Det verkar riktigt knepigt för alla inblandade nu när det är som det är 😦 Situationen är ungefär likadan här i Tyskland där jag bor. Nu vet jag inte om det finns gode män (eller motsvarande) här men jag vet att flyktingförläggningarna är proppfulla och frustrationen över de oöverskådliga handläggningstiderna växer hos de asylsökande 😦
    /Linnea i Bayern

    Liked by 1 person

    • monasaw skriver:

      Tack för din kommentar! Jag träffade faktiskt ett par från Stuttgart-trakten när jag var på Teneriffa i julas, och vi diskuterade situationerna som liknar varandra i våra länder. De visste precis vad jag menade när jag berättade om mitt god man-skap. Det finns nog något liknande i Tysklande, förmyndare kanske det kallas.

      Liked by 1 person

  4. Lena - gott för själen skriver:

    Hittade hit via blogg100. Som uppvuxen i Uppsala fastnade jag för bilden på slottet i FB-flödet 🙂 Fint av dig att du engagerar dig för flyktingbarnen!

    Kram Lena

    Liked by 1 person

Kommentera

