Biblioteket. Dag 13.

Jag älskar bibliotek. Inte så konstigt kanske, böcker, litteraturhistoria, läsande och skrivande har alltid varit viktiga ingredienser i mitt liv. Men förutom böcker av olika slag och på olika språk så finns ju också så mycket annat på biblioteken. Tysta rum att sitta och plugga i, tidningar att läsa nedsjunken i en skön stol, samlingssalar för träffar med författare eller andra föreläsare, utställningsrum för konstnärer att visa upp sina verk i, lånedatorer om man behöver surfa, och ibland även ett mysigt café. Biblioteken är tysta platser, lugn och ro råder för det mesta. Här får jag umgås med mina egna tankar, eller bara vila från stadens alla ljud.

Uppsala bibliotek har nyss byggts om och entrén är ljus och vacker. På ena väggen hänger en vävnad i varma färger. Den föreställer olika svenska författare. Den nya samlingssalen är inte särskilt stor men ett fantastiskt, stort och runt fönster låter ljuset flöda in över stolarna. När jag kliver in genom porten till ett bibliotek blir jag glad och varm av lycka för att dessa rum fyllda med böcker finns för mig, och för alla, helt gratis! En hel värld ryms inom dessa väggar.

I höstas visade jag vägen till biblioteket och ordnade ett lånekort åt den ungdom som jag blivit god man åt. Han är en ensamkommande flykting från Afghanistan och allt är nytt för honom här. Jag tyckte att biblioteket var en plats som han måste känna till. Och jag blev så glad när jag dagen efter på Facebook såg en bild av honom inifrån biblioteket, där han skrivit att han inte var ensam längre, han hade alla böcker som vänner.

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, God man (kvinna), Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

