Min Facebook

Jag är ganska mycket på Facebook. Eftersom jag studerar på distans så sitter jag mycket framför datorn eller med paddan i knät, och kan då surfa runt på nätet. Jag gillar Facebook eftersom jag där kan hålla kontakt med vänner och läsa nyheter som delas och länkas till. Jag är noga med vilka som får bli mina vänner på Facebook eftersom jag vill kunna vara öppen med mig själv och skriva vad jag känner för utan att behöva oroa mig för att någon ska angripa mig. Tyvärr finns det ju mycket hat och många troll på nätet. 

Jag gick med i gruppen #jagärhär när de var 15 000 medlemmar, nu är vi över 42 000 stycken. Det är en helt fantastisk grupp som verkligen gör skillnad, och framförallt vet jag nu att vi är många fler än hatarna, de som har hörts högst förut visar sig bara vara några få – det känns underbart. Läs mer här: Artikel i Aftonbladet

Jag är politiskt intresserad och engagerar mig mycket i flyktingfrågan bland annat. Jag brukar dela nyheter och bilder från kriget i Syrien och om vår flyktingpolitik. Jag förstår att det kan bli mycket av elände i nyhetsflödet och jag brukar inte få så många gilla-tryckningar eller kommentarer på sådana delade inlägg. Inte ens när jag tipsar om att skänka pengar till Rädda Barnen istället för att köpa en massa julklappar. Men när jag skriver något personligt, gärna med bild till, så brukar många bry sig om att gilla eller kommentera mina inlägg. Det känns roligt. Och samtidigt så otroligt motsägelsefullt och galet. När jag lägger ut en bild och en kort text om att jag har ätit upp en burk löjrom som fanns i vår frys som gick sönder, så var det jättemånga som gillade det inlägget. Och jag som nästan skäms. Inte riktigt, men ändå, i dessa tider av krig, katastrof och ökande klyftor, sitter jag och lyxar till det med dyr löjrom, och mina vänner gillar det! 

Är det bara jag, eller tycker ni också det är lite galet? 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min Facebook

  1. villacalifornia skriver:

    Funderar på vad som är galet, tycker du? Tycker det verkar mycket sunt…
    Ditt flöde är inte mig och våra flöden styrs a algoritmer, så beroende på hur mycet du delar, så hamnar det det ju långt ner i flödet, och beroende på vad jag har gillat tidigare , se ser jag jag bara vissa saker från dig.

    I stort sett är alla tidningar spärrade hos mig, för att det är för mycket delningar av vad jag tycker är skit. Då menar jag inte sådant som händer i Syrienkriget. Det är i stort sett bara SVT och SR, DN och SVD, som går igenom mitt flöde. Resten kan delar hur mycket som helst utan att jag ser det. Viralsajter är också spärrade, då vissa sprider tveksamma nyheter.

    Skriver du eller delar oftare än vad 45:e minut så tolka Facebook inlägg nr två, som spam och lägger det väldigt långt ner i flödet.

    Däremot framhäver jag egna personliga bilder även om det är löjrom i svåra tider.
    Så du och jag har olika filterbubblor.
    Efter senaste justeringen av Facebooks algoritmer, så framhävs det egna, privata framför delningar från andra sajter…

    Liked by 1 person

Kommentera

