Hjärna på högvarv

Sedan jag var utmattad förra året, sjukskrivning med ångest som ledde till att jag sa upp mig från jobbet, har jag återhämtat mig mycket under detta år. Men jag tror inte att jag någonsin blir som förr igen. Min hjärna sätter lätt igång igen, går på högvarv när jag får något att tänka på som engagerar mig. Det hänger ihop med min högkänslighet som blivit tydligare med åren, och kanske med utmattningen också. I natt blev det en sådan natt, jag kunde inte styra mina tankar, inte stänga av, utan tankarna höll mig vaken och de arbetade febrilt. 

Igår fick jag min nya uppgift på skrivarkursen (distans). Vi får en ny varje vecka. Det var som vanligt en intressant och utmanande uppgift, men den här gången ska vi skriva långt. Ca 15 sidor. Jag blev helt förtvivlad, hur ska det gå? Jag som gärna skriver korta dikter och högst noveller på ca två sidor. Till och med min c-uppsats för 20 år sedan var bara på sju sidor, alla andras var ungefär 12-15 sidor. Hela eftermiddagen igår kände jag mig hopplös, ska jag behöva hoppa av kursen, detta klarar jag aldrig. Jag kunde verkligen inte se hur jag skulle kunna fylla så många sidor med text. Med lite resonerande med mig själv, att jag måste ju prova iallafall, så gick jag och la mig efter att ha stängt av hjärnan några timmar framför ett par tv-serier. 

Men inte kunde jag somna. Från klockan elva till fyra slumrade jag till 20 minuter i taget några gånger, och däremellan jobbade min hjärna fast jag inte ville. Jag planerade vad min text skulle handla om, vi hade fått några alternativ att välja mellan, hur jag skulle strukturera den och hur och när  jag skulle arbeta med den. Allt planerade jag. När jag tyckte att jag hade en bra plan och borde kunna få sova, tände jag lampan och antecknade snabbt mina tankar, så att allt bra jag hade tänkt ut inte skulle vara borta i morgon när jag vaknade. Somna gjorde jag ändå inte, så till slut tog jag en Atarax, då var klockan fyra på morgonen. Till slut somnade jag och sov till tio. 

Nu är det morgon, eller mitt på dagen, och jag ska försöka komma igång med textarbetet. Jag behövde bara skriva av mig en del av nattens vånda först. Min hjärna gör som den vill, jag har så svårt att styra den, och plugga på heltid på distans krånglar till det en del. Jag är ju liksom aldrig ledig. 

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, HSP - om högkänslighet, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hjärna på högvarv

  1. Camilla skriver:

    Nu ska du ta ett allvarligt snack med din hjärna och säga ”Jamen det var ju lite utmanande, men det kommer såklart att gå. Just nu vet vi inte hur, men det kommer att lösa sig.” (Brukar det inte göra det, kanske?)

    Jag tänker man ska utnyttja sin fantastiska förmåga att prokrastinera i just sådana här lägen. Fast å andra sidan, om jag inte missminner mig, skrev du tidigare hur du just var motsatsen till det … det blev ju besvärligt förstås.

    Min hjärna går i hög fart på sexfilig motorväg jämt, och jag kör alla bilar. Det är lite jobbigt ibland, man får ha disciplin på den så den inte styr iväg.

    Men sen bara du sätter igång, lättar det inte då, den där överslängen? Egentligen borde du kanske inte sova, utan sätta dig och skriva direkt? Om du ändå ska vara vaken, liksom.

    Liked by 1 person

    • monasaw skriver:

      Jo, jag har precis börjat skriva på texten. Var bara tvungen att skriva av mig frustrationen först, tror jag. Men att skriva på natten när planerandet tar full kraft i mitt huvud, tror jag inte att jag kan. Själva planerandet, strukturerandet, är jätteviktigt för mig innan jag kan skriva. Det jobbiga är att det tar så mycket energi.

      Gilla

  2. Ping: Min räddning i höstmörkret | En stund på jorden

Kommentera

