Skrivarverkstad

Jag kom hem igår från Lendas, södra Kreta, där jag varit på en veckas Skrivarverkstad. Jag har njutit av sol, värme, varmt Medelhav och umgänge med trevliga skrivarkamrater. Vi skrev mycket varje dag, korta övningar för att få igång skrivflödet och ibland någon längre. Här kan ni få läsa några av dem: 

Miljöbeskrivning: Elpidas taverna

Trappan som leder upp till serveringen är kantstött av ålder. Jag tar den i två kliv. Marmorgolvet har sprickor som slingrar sig under borden. Tolv kvadratiska bord står symmetriskt utplacerade över hela golvet. Det hänger två affischer på de vita väggarna, de föreställer delfiner och är troligen reklam för någon båtutflykt man kan göra på sommaren. Jag följer en spricka i golvet fram till ett bord och sätter mig på den blåmålade stolen med en sits av korg, den river mig lite på låren. Ljudet av vågorna som slår in mot stranden skapar ett filter mot rösterna bakom mig, restaurangen är halvfull med lunchgäster. Jag får inte bli störd.

   Längs kanten mot stranden står nio krukor i varierande storlek och modell med växter av olika sorter. Några rosa blommor känner jag igen från min mormors välfyllda fönsterbrädor. Jag beställer en grekisk sallad och en Mythos. Den kalla ölen kyler min hals. Jag börjar landa, tankarna snurrar långsammare och jag tar upp mitt anteckningsblock ur väskan. Från den blåvit-randiga markisen hänger det trådar som fladdrar i vinden. Jag fäster blicken längre bort. Ett skepp rör sig sakta längs horisonten.

   Plötsligt hörs röster över havsbruset, en grupp turister slår sig ner vid bordet snett bakom mig. De talar italienska, högt och tydligt. Det är dags för mig att betala notan.


En haiku

Havets turkosblå

vågor slår mot världens kant

Gummibåt tar strand

Det här inlägget postades i Resor, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

