Motsats till prokrastinering?

Finns det något som är motsats till prokrastinering? Jag är så rädd för stressen som dead-lines skapar att jag måste bli klar i förväg, helst en dag före dead-line. I min skrivarkurs på heltid har vi två dead-lines per vecka, ibland tre, men i min planering ligger jag hela tiden en dag före, så rädd för att bli stressad och inte kunna leverera. Det funkar ganska bra, men ibland lämnar jag in texter som kanske hade kunnat bearbetas mer eftersom jag hade tid. Men jag kan bara inte vänta till sista minuten. 
Finns det något namn för detta fenomen? Någon som känner igen sig? 

Det här inlägget postades i Skrivande. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Motsats till prokrastinering?

  1. Om det finns någon motsats vet jag inte men jag vet att yoga hjälper mot det mesta, i alla fall för mig 😉

    Liked by 1 person

  2. Camilla skriver:

    Oj, jag tror jag skulle behöva en släng av det där tror jag. Jag lämnar sällan in i förväg på min skrivkurs, utan tvärtom nästan i sista minuten. Funkar det också. Men visst skulle det vara kul att lura sig själv att bli klar i förväg … Men jag har faktiskt tänkt lämna in en text idag, som har deadline på fredag! Jag blir stressad av mina kurskamrater som tycks ”lida” av din åkomma, fast i väldigt hög grad, många har lämnat in veckor i förväg!

    Liked by 1 person

Kommentera

