Ketchupeffekten

Efter mer än ett års sjukskrivning och arbetssökande har jag nu sett den berömda Ketchupeffekten irl. Jag har sökt jobb under hela våren, varit på några få intervjuer men inte fått napp någonstans. Jag sökte till skrivarkurser på olika folkhögskolor när jag förstod att jag skulle kunna söka studielån, men blev inte antagen av någon. 

Jag började undra om jag blivit för gammal för att någon skulle vilja anställa mig, och om min skrivarlust och/eller -talang inte räckte till. Men så kom hösten. Eller inte riktigt, men augusti är ju startsträckan för hösten och hela det kommande läsåret, och jag fick  samtal från tre olika arbetsgivare om att de ville träffa mig. Samma vecka som två av intervjuerna var fick jag besked från Österlens folkhögskola att jag tagits in som reserv på skrivarkursen, om jag fortfarande var intresserad. Det såklart jag var! Och eftersom kursen är på distans började jag fundera på om jag skulle kunna arbeta halvtid samtidigt. Och slippa ta studielån. 

Jag blev erbjuden jobb på två ställen, på halvtid om det var det jag ville ha. Det ena företaget är jag riktigt intresserad av, bra människor med bra värdegrund som ville skräddarsy en tjänst åt mig, så där ville jag verkligen arbeta. Under dessa dagar hann jag komma igång med kursen. Vi ska läsa skönlitteratur och skriva bokreflektioner, skriva egna texter utifrån uppgifter vi får varje vecka och skriva gensvar på kamraters texter. Det är roligt och jag njuter varje dag! Inte har jag tid att börja ett nytt arbete nu. Jag får ju äntligen göra det jag drömt om i hela mitt liv – skriva på heltid! 

Vilken boost mitt självförtroende fick iallafall. Chefen på företaget, som ville skräddarsy en tjänst åt mig, tackade mig för god feedback, och jag tackade henne för visat intresse, när vi talades vid i telefon. Vi var överens om att jag skulle höra av mig så fort jag känner för att börja jobba, lite eller mycket, igen. Det känns bra! 

Det här inlägget postades i Jobb, Skrivande. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ketchupeffekten

Kommentera

