Slöjförbud

Ibland bara måste jag skriva ner mina tankar och åsikter om frågor som debatteras. Ofta tar det en viss tid innan jag kan formulera mig. Jag läser artiklar i tidningar och inlägg i sociala medier, lyssnar på debatter i tv och  funderar fram och tillbaka, och efter ett tag brukar jag komma fram till vad jag tycker. Den aktuella frågan som ingen kan ha missat är förbudet mot burkini på stränder i Frankrike. 

Som många andra har jag reagerat starkt när jag sett bilderna av poliser som tvingar kvinnor att klä av sig på stranden. Vart har den individuella friheten tagit vägen? Ska staten få styra vår klädsel? Ett förtryck lika illa som det man säger sig vilja stävja, islamistisk fundamentalism. Och i båda fallen är det enskilda kvinnor som blir lidande. Som feminist tycker jag att flickor och kvinnor inte ska behöva dölja sin kropp, sitt hår eller något i sin personlighet. De ska få leva och verka på samma villkor som alla människor. Som liberal humanist tycker jag att varje människa ska få bestämma själv över sina livsval. 

I debatten om burkini, och även för den delen slöja, på allmän plats tycker jag att det handlar om två olika saker, eller två olika orsaker till att man bär slöja. Den första orsaken är att en flicka/kvinna kan ha blivit direkt eller indirekt tvingad att täcka sig av sin familj eller av hela det kulturella sammanhang hon lever i. Det är inte rätt och bryter mot barnens rättigheter att få utvecklas till självständiga individer, och hon bör då kunna få hjälp att frigöra sig för att själv kunna bestämma om sin klädsel. Det är ett långsamt arbete som måste ske överallt i samhället, i skolor inte minst. Den andra orsaken till att kvinnor bär slöja/burkini kan vara att de valt det själva av religiösa skäl. Precis på samma sätt som män bär kippa eller långa lockar i judendomen och kors i kristendomen. Om en kvinna är självständig och har tagit beslutet att bära slöja kan inte samhället tvinga den av henne, lika lite som samhället kan klippa av lockarna på judiska män. Då har vi ett fascistiskt styre. 

För sekulariserade samhällen som är rädda för islamistisk terrorism är det naturligtvis inte lätt att se skillnad. Är kvinnan förtryckt och tvingad att bära viss klädsel, eller är hon en självständig troende kvinna som valt sin klädsel själv? Oavsett vilket, så förstår jag inte varför man ska ge sig på kvinnorna? Om de inte redan är offer för religiöst förtryck så gör man dem till offer för statligt förtryck när man tvingar av dem slöjan. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Slöjförbud

  1. Gunnel skriver:

    Mona med stort intresse följer jag dina inlägg. Jag gillar dig och ditt skrivande.

    Liked by 1 person

  2. Christina Daun skriver:

    Jag håller fullständigt med dig med dig Mona!

    Liked by 1 person

Kommentera

