Sommarläsning

Jag fick några böcker när jag fyllde år nyligen. Det är bra, mina vänner vet vad jag vill ha. En är Bodil Malmstens  Samlade dikter som färdigställdes efter hennes död tidigare i år. Jag har mest läst hennes prosa tidigare och tyckt mycket om hennes sakliga stil. Jag hittar lätt igenkänningspunkter i hennes texter och jag tror många kan känna att hon talar till/för en. Jag har nämnt hennes loggböcker i tidigare inlägg: Respekt för Bodil Malmsten. Diktsamlingar är bra för dem kan man återkomma till då och då, läsa en eller några dikter och sedan låta dem vila och sjunka in. Bodil Malmsten är fantastisk på att få in mycket känslor i några få ord: ”Kärleken är att jag vill, att du finns”, ur Det här är hjärtat, 2015. 

En annan, lika tjock, bok jag fick till min 50-årsdag är Handbok för städerskor, noveller av Lucia Berlin. Hon är en amerikansk författare som skrev noveller hela sitt liv, men blev utgiven i bokform först 1981, när hon var 45 år. När jag läser novellerna känns det som att de hänger ihop, som om de alla skildrar en persons liv vid olika åldrar, skeenden och i olika miljöer. Det är ett fantastiskt varierat liv, hon skildrar miljöer i olika delar av USA, i Mexico och Chile, olika yrken som lärare, sjuksköterska och städerska, och även sjukdomar som cancer och alkoholism. Mycket är också tydligen hämtat från hennes eget liv och familj, enligt baksidestexten. Hon har en egen ton/röst som hörs genom alla novellerna och som gör att jag tycker att jag lär känna huvudpersonen ordentligt, mer som i en roman än i en novellsamling. Tydligen har Lucia Berlin blivit återupptäckt i USA nu, drygt tio år efter sin död, och nu först har hon översatts till svenska. Läs henne, verkligen en egen unik röst!

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

