Grupptillit. Dag 93

Jag följer några bloggar som jag har hittat genom utmaningen #blogg100. Det är bloggare som skriver om sådant jag tycker är viktigt och intressant att läsa om, som känslor och utforskande av ens inre. Det är ju även det jag ofta skriver om. Sarasgoda är en blogg som tar upp mycket läsvärda ämnen. Senast om tro och tillit, sårbarhet och öppenhet. Sara hänvisar ofta till en författare, Brené Brown, som jag inte kände till tidigare, men nu har blivit nyfiken på. Jag älskar också hur Sara hänvisar till Karin Boyes dikt ”Visst gör det ont…”. Så gör jag också: associerar ofta till skönlitteratur jag läst eller till film eller teater jag sett. Konsten kan säga så mycket mer om ett ämne än vad bara fakta gör, tycker jag. 

Jag var på en skrivarhelg i Skåne för ett par veckor sedan. Att tillbringa två dygn ihop med en grupp nya människor var intressant. Vi hade det gemensamt att vi ville skriva och det visade sig att vi alla skrev om oss själva, om svåra saker i våra bakgrunder och mådde bra av att uttrycka allt i text. Jag ska skriva mer om den helgen längre fram. 

Det känns bra att hitta grupper jag trivs i och känner gemenskap med, vare sig det är i verkliga livet eller i bloggosfären. Det handlar om att vara öppen med sig själv och våga visa sig sårbar, då utvecklas tillit och gemenskap, precis som flera skrev om i kommentarerna till Saras inlägg. 

Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

