Vändpunkt. Dag 82

Jag är på en skrivarhelg i Skåne. Igår kväll fick vi en uppgift att skriva om en vändpunkt på något sätt. Jag skrev ihop den i morse när jag vaknade, min hjärna funkar bäst på morgonen. Här få ni ta del av den:

Vändpunkt 

Ni vet hur en del människor som man tror är rasister helt ändrar sig bara de får lära känna en invandrare. Innan har de som mest hejat på pizzeriaägaren och aldrig annars pratat med någon nyligen invandrad person. Men så lär de känna en människa som är glad och generös, bjuder dem på mat och kaffe, försöker prata med dem på sin bristfälliga svenska, och så, vips!, är det inget fel på invandrare längre.  

För mig var det tvärtom. Jag gillade invandrare, jag tyckte de hade gjort något stort som lämnat sitt land och bosatt sig i mörka, kyliga Sverige. Jag tyckte de bar på en erfarenhet, annorlunda från min och andra svenskars, som gjorde dem lite mer respektingivande, lite mer upphöjda.   

Jag var ganska nybliven lärare, jobbade på högstadiet med mestadels svenska ungdomar, och hade ända sedan studietiden drömt om att få undervisa utländska läkare i svenska. Jag trodde att de skulle vara starkt motiverade att lära sig språket, vana att plugga och ha höga förväntningar på mig som lärare. Och jag fick ett sådant jobb. På ett utbildningsföretag skulle läkare, sjuksköterskor, tandläkare och apotekare undervisas i svenska och förberedas på Socialstyrelsens tuffa språkprov som de måste klara för att få en svensk legitimation och få arbeta i sitt yrke.  

Mitt drömjobb var på många sätt som jag hade trott. Läkarna och de andra ville lära sig snabbt, de hade redan varit länge i Sverige och ville börja jobba innan de skulle glömma sina yrkeskunskaper. De var intelligenta och motiverade och ställde höga krav på kursen. Jag var tvungen att planera väl mina lektioner, läsa på om svensk grammatik ur ett andraspråksperspektiv och även läsa medicinska artiklar på kvällarna. Jag gillade mitt arbete och jag gillade deltagarna som kom från hela världen.  

En morgon när jag skulle sätta igång lektionen var det en kvinna bland deltagarna som började klaga på rummet och möbleringen, hon tyckte att hon satt obekvämt och inte såg mig och tavlan ordentligt. Jag svarade så gott jag kunde att vi inte hade mycket till alternativ, men hon fortsatte klaga som om det var mitt personliga fel att vi hade så dåliga lokaler. Jag var kanske trött, hade kanske pms, för när hon bara fortsatte att gnälla högt orkade jag inte med det och rusade ut ur klassrummet och satte mig på vårt lilla personalkontor med tårar brännande bakom ögonlocken. Mina snälla kollegor blev oroliga, två av läkarna ur gruppen kom efter och försökte trösta mig också.  

Ända sedan den upplevelsen har jag förstått att invandrare är människor precis som vi, det finns gladlynta, gnälliga, argsinta, positiva och bittra människor bland dem också. De kan vara allting, precis som vi. Jag ser invandrare numera som individer, inte som en grupp som ska behandlas på något speciellt sätt. Jag blir upprörd av så kallad kulturrelativism, när man anser att det är okej med, eller blundar för, saker som invandrare gör bara för att de kommer från en annan kultur, till exempel begränsar sina döttrars frihet genom att tvinga dem att stanna inne och hjälpa till hemma efter skolan.  

Jag anser inte längre att invandrare är högre stående människor. De är ’bara’ människor precis som vi, och varje individ är unik. Detta kan låta självklart, men alla har vi fördomar som är generella antaganden om människor ur någon grupp. Har du fått ändra på dina?

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder, Politik och samhälle, Skrivande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

