Nörderi. Dag 81

Jag är en boknörd. Det har jag alltid varit. Bokhyllan med mina böcker är mina viktigaste ägodelar och är det som gör att jag känner mig hemma direkt även i nya lägenheter på nya platser. Varje bok bär med sig minnen och känslor från min läsupplevelse av den. Vissa starkare än andra. 

Jag har också något slags behov av att dokumentera saker och händelser. Jag skriver dagbok, små anteckningar i min almanacka, för att veta (ja, ‘veta’, inte ‘komma ihåg’) vad jag har gjort. Det är som om det försvinner om jag inte antecknar, som om jag inte finns om jag inte dokumenterar. Samma sak med böcker jag har läst. Jag började när jag var 14 år, jag skrev upp varje titel, författare och månad när jag påbörjat läsningen. Jag satte dit en stor stjärna om jag tyckte om boken. Den bok som fick mig att börja dokumentera min läsning står först på listan: Garp och hans värld av John Irving. Den gjorde ett starkt intryck på mig. 

Vid den tiden, när jag var fjorton,  började jag läsa vuxenböcker. Listan är en salig blandning av ungdomslitteratur, klassiker och vuxenromaner. Det var svårt att veta vad som var bra, jag lånade på biblioteket eller ur mina föräldrars välfyllda bokhylla. En del böcker var för svåra eller tråkiga, de som jag inte läste ut satte jag en parentes omkring. 

Jag fortsatte att anteckna varenda skönlitterär bok som jag läste. Facklitteratur har aldrig varit lika viktigt för mig, den väcker inte känslor på samma sätt, så under studietiden när jag läste sådana böcker fick de falla i glömska. Parenteserna blev färre med åren, stjärnorna också, jag sparar dem till de verkliga guldkornen som påverkar mig mest. Här ett exempel från mina anteckningsblock från början av 00-talet: Hohaj av Elisabeth Rynell var en bok som tog mig med storm. Jag hade inga förväntningar alls, men den var så fantastisk. Jag måste nog leta fram den ur bokhyllan och läsa om den. Förmaning till krokodilerna var en av många romaner av den portugisiske författaren Antunes som jag blev så förtjust i. 

Förutom att anteckna alla titlar jag läser, räknar jag ihop antalet böcker varje år. Jag för lite enkel statistik som är rolig att titta på ibland. Vilket år läste jag bara tio böcker? Det var året när Simon föddes och jag var upptagen med att bli mamma. De år när jag läste över fyrtio böcker studerade jag litteraturvetenskap på universitetet, då var det verkligen nytta förenat med nöje! Jag har starkt funderat på att digitalisera denna katalog, det vore roligt att bevara den så. 

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nörderi. Dag 81

  1. Christina Daun skriver:

    Jag är nog också en samlare av böcker i olika genrer.

    Liked by 1 person

  2. rosavesslan skriver:

    Underbart inlägg!
    Redan som fjortonåring, visst kan man se på sitt yngre jag med viss ömhet när man ser tillbaka. Fast då som tonåring var allt på stort allvar.
    Har också läst Hohaj, fantastisk gestaltning! Och vilka naturbeskrivningar, allt med lätt hand och med nerv.

    Liked by 1 person

  3. Ping: Textintresserade bloggvänner | Book Birth

Kommentera

