Ensam i världen, jag och Jenny Diski. Dag 70. 

Jenny Diski har gått bort. Hon var en engelsk författare som skrev romaner, noveller, krönikor och annorlunda reseskildringar.  För några år sedan läste jag just en sådan av henne, På tunn is: En resa till Antarktis. Jag blev alldeles uppslukad och fängslades av hennes berättelser om den pågående resan varvat med minnen från hennes uppväxt under ganska trasiga förhållanden, hennes reflektioner kring djurs och människors beteende, och hennes betraktelser över miljön och människorna kring henne. I minnestexten i gårdagens DN skriver Aase Berg om Diski att hon var: ”en idiot på resa långt innan Karl Pilkington skickades ut på jobbiga action-trippar av den hånskrattande Ricky Gervais”. Diski var både motsträvig och humoristisk, tycker Berg. 

Jag älskade böckerna om hennes resor, de handlade om så mycket annat också. Jag kände det som hon var min själsfrände, där fanns så mycket jag kände igen mig i, som Berg skriver om: ”Diskis texter handlar om att vara alienerad och trots detta beblanda sig med andra. […] ögonblick av klarhet då hon inser att hon är ensam också bland sina närmaste.”  

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ensam i världen, jag och Jenny Diski. Dag 70. 

  1. angaho skriver:

    Utan att ha läst något av Jenny Diski, bara om henne av hängivna fans, har jag börjat gilla henne. Ändå får hennes böcker vänta på min uppmärksamhet. Det finns andra som ligger i en ”att läsa”-hög redan.

    Liked by 1 person

  2. rosavesslan skriver:

    Sorgligt när dessa kloka röster går ur tiden.

    Liked by 1 person

Kommentera

