Ensamstående och fattig. Dag 69. 

När min son var liten skilde jag mig från hans pappa. Min son bodde kvar hos mig och hälsade på hos sin pappa varannan helg. Jag pluggade och var arbetslös i perioder så min ekonomi var knapp. När mitt ex. flyttade in hos en tjej han träffat ändrades helt plötsligt villkoren för vår kommunikation och samarbete kring vår son. Då hade jag behövt den här guiden, som DN publicerar idag, om hur man räknar ut underhållsbidraget, se DN-artikel. Underhållsbidraget ska bestämmas efter barnets behov och föräldrarnas ekonomi. Jag letade efter sådan här information då, i mitten av 90-talet när Sverige var i kris och barnbidragen sänktes. Det fanns dock inget stöd att få någonstans. Mitt ex. och hans sambo tyckte det var bäst att låta det gå genom Försäkringskassan, så jag (min son) fick bara ett underhållsstöd varje månad som låg på drygt tusen kronor och inte höjdes på mer än tio år. Som det står i artikeln: ”Underhållsstödet … har felaktigt blivit en norm för många föräldrar. Trots att barnen borde få mer.” Jag kände detta på mig hela den perioden när jag och min son levde på marginalerna. Inte konstigt att jag var arg. 

Det här inlägget postades i Minnesbilder, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

