Släkthistoria. Dag 66. 

För drygt ett år sedan dog min äldsta faster. Hon föddes 1926 i Franska ekvatorialafrika där mina farföräldrar var missionärer. Jag har berättat lite om deras historia i tidigare inlägg, Om farmor. Min faster Inga levde alltså sitt första år i urskogen i centrala Afrika, där hon togs om hand med hjälp av en pojke när farmor blev sjuk. Pojken följde med missionärsfamiljen hela vägen, ca 200 svenska mil, till kusten när de skulle åka hem till Sverige. Han hade svårt att skiljas från Inga och gav henne då sin enda ägodel, en s.k. Kongogryta gjord av soltorkad lera som han hade ätit ur under hela resan. Den blev ett kärt minne för Inga och hon hade den kvar till sin död. 


Inga återvände till Afrika som ung lärare till missionärsbarn. Hon arbetade i olika delar av Afrika och besökte även andra delar av världen. I hennes hem, huset som vi sålde förra sommaren, fanns många saker kvar från alla resor. Jag hade alltid tyckt mycket om en målning som hängde över soffan. Den föreställer en marknad och den hade hon köpt i Brazzaville, Kongo på 1960-talet. Jag fick ärva den och nu har jag låtit rama in den med en ny fräsch ram. Bilden kommer fram ännu bättre, tycker jag. 

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder, Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Släkthistoria. Dag 66. 

  1. angaho skriver:

    Fina bilder som förmedlar en känsla av samhörighet.

    Liked by 1 person

Kommentera

