Min souvenir-lista. Dag 64.

Jag läste en rolig lista på en blogg idag: Lanclin. Jag trodde det skulle vara svårt, men roligt, att komma på olika saker att skriva om, men här kommer min lista på souvenirer som jag har tagit med mig hem från olika resor. 

En souvenir som…


1. …var gratis
. Kommer inte på någon, mer än ett par örhängen i glas från Venedig som jag fick av min italienska kompis som jag var där och hälsade på när jag var 16 år. Men hon betalade för dem. Och jag har dem kvar, även om jag inte använder dem längre. 

2. …jag ångrar ATT jag köpte. Jag kanske inte direkt ångrar köpet, men jag har ännu inte använt den: en ansiktsmask från Döda Havet i Jordanien.



3 …jag kan ha på mig. Jag blev bjuden på en helgtrip till Tallinn en vår för några år sedan. Det var kallt, blåsigt och det föll snöblandat regn när vi promenerade genom den gamla stadsdelen. Så när vi gick in i en souvenirshop, som även hade lokalt konsthantverk, fann jag det jag sökte: en ylleponscho med huva. Så varm och skön att ha tex. på landet på vintern! 

4. …ligger mig extra varmt om hjärtat. Glas från Mirò-muséet i Barcelona. Jag älskar det muséet, den staden, och Miròs konst. 

5. …jag har haft mycket användning av. När jag var på Kos för många, många år sedan, köpte vi en matta på torget i en liten by som vi körde genom på vår upptäcksfärd över ön. Mattan var ganska stor, men inte så tjock så den fick plats i resväskan, och den låg många år på golvet i min sons rum (han föddes året efter). 

6. …är en riktig ”klassisker”. I Barcelona måste man bara köpa en ödla, inspirerad av Gaudí. 



7. …jag alltid brukar komma hem med minst en av när jag rest
. Magneter med konstmotiv köpte jag på alla resor förut och mitt kylskåp var fullt av vackra målningar. Men sedan jag flyttade kan jag inte sätta upp dem, moderna kylskåp är inte magnetiska! 

8. …jag var tvungen att köpa. En film om Frida Kahlo, som jag köpte i Mexico City när jag hade varit på hennes museum och hem, Casa Azul. Det var en dröm att komma dit, och jag var tvungen att köpa filmen även fast jag inte kan spela den hemma i Sverige. 

10. …jag är stolt över. En väska köpt på en marknad i Mexico. Jag prutade på spanska! 

9. …jag ätit upp. Ofta köper jag ätbara, eller drickbara souvenirer. Lokalt vin eller likör, god korv eller godis som är typisk för platsen. 

Det här inlägget postades i Minnesbilder, Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Min souvenir-lista. Dag 64.

  1. lanclin skriver:

    Vad roligt att du antog utmaningen! Det blev en bra lista 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

