Uppvaknande ord. Dag 62. 

Min goda vän, som jag träffar alldeles för sällan sedan jag flyttade från Stockholm, kom och hälsade på oss på landet i helgen. Det var flera månader sedan vi sågs så vi hade mycket ‘catching up’ att göra. En skulle kunna tycka att vi kan väl hålla kontakten ändå, telefon, sms och alla digitala sätt som finns numera. Orsaken till den dåliga kommunikationen mellan oss, tror jag, dels är att hon jobbar för mycket och för långa dagar och är sålunda trött när hon kommer hem till sitt på kvällarna, dels att hon inte är så förtjust i det här med datorer… Det hör mer till jobbet för henne, medan jag gärna surfar runt i olika sociala medier och annat. Jag föredrar också att prata med henne ‘live’, vi har alltid umgåtts på det sättet och gillar att koppla av och ‘bara vara’ i varandras sällskap.

När vi väl träffas är det dock inget problem att bara plocka upp tråden där vi la ner den sist. Vi hade en skön helg alltså, vädret blev bättre och bättre, och vi promenerade och pratade mycket. En del vin och god mat blev det också. Något som jag tog med mig hem, och som stannat kvar starkt i mitt medvetande, är något hon sa. Hon undrade vart mitt ‘glada jag’ tagit vägen. Det var längesen hon såg mig glad och uppåt som jag brukar vara, emellanåt och ganska ofta. Det var ju den Mona hon ‘fann i Rom’, och syftade på jobbresan vi var med om för snart elva år sedan. Då hade jag nyss börjat arbeta på samma ställe som hon, och vi började lära känna varann under helgen i Rom. Ja, det senaste ett och ett halvt året har varit tufft och jag har inte haft mycket att vara glad åt tyvärr. Men jag mår egentligen bra nu, även om orken inte är riktigt som förr, så jag måste ta mig för att göra roliga saker som gör mig glad. Jag vill ju det!


 

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv, Minnesbilder, Stakbron och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

