Kulturkrock och spagetti. Dag 61.

Jag läser just nu Theodor Kallfatides senaste roman, Med sina läppars svalka. Jag gillar Kallifatides böcker, han skriver lätt och känsligt. Jag tycker alltid mycket om personerna i hans historier. Romanen handlar om en kvinna och hennes liv och samtidigt om Greklands historia sedan andra världskriget. Även om jag har hört om Greklands inbördeskrig, fascism och diktatur förut, så upptäcker jag att det finns mycket jag inte hade en aning om. Jag gillar att lära mig om historia genom skönlitteratur. Huvudpersonerna i boken flyr landet, först till Australien och sedan till Sverige. 

Skildringarna av människor på flykt efter ett bättre liv kunde lika gärna vara från Europa idag. Med undantaget att då, under efterkrigstiden, behövdes arbetskraften, och människorna välkomnades i stort till sina nya länder. Men kulturkrockar skedde såklart ändå och Kallifatides skildrar dem med humor och värme, som i flyktinglägret i Australien där italienare är missnöjda med maten som lagas av irländare:   
  

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

