WW. Dag 55. 

Jag skrev tidigare om de olika dieter jag har prövat för att gå ned i vikt. Se Inlägg om dieter. Och nu är det verkligen dags att ta tag i min övervikt på ca åtta kilo. Jag kommer att vara nöjd om jag går ner sex kilo till sommaren/min födelsedag den 20 juni. Ett problem är att jag har börjat få ont i mina höfter när jag rör mig mycket eller sitter för lång stund i taget. Jag som älskar att ta snabba promenader kan inte gå mer än en halvtimme då och då utan att få jätteont. Jag håller på att utreda vad som kan göras åt det, men risken finns att jag har slitit ut höfterna, precis som min mamma som nyligen har fått sina höfter utbytta, eftersom vi båda alltid har haft överrörliga leder och jag har lätt fått ryggskott genom livet. Det känns verkligen jättetråkigt, jag känner mig gammal när jag inte kan röra mig som jag vill längre. 

Vad jag äter, och inte äter, har alltså blivit ännu viktigare nu när jag inte kan bränna så många kalorier utomhus. Jag bestämde mig för att använda mig av Viktväktarnas metod och hjälpmedel igen. Det har ju funkat förr och det är lätt att ha koll med deras app och webb-verktyg. Jag registrerade mig, betalade och fick reda på hur många ‘points’ jag kan äta per dag. Fyra fler än sist när jag höll på. Kan det vara åldern som tillåter lite mer? Jag registrerade vad jag ätit idag och upptäckte att min vanliga frukost genererade lite för många points, så den ska jag ändra på. Och så måste jag gå och handla en massa nyttiga grönsaker och frukt. 

Det känns inte särskilt roligt, men jag vet att jag kommer att må bättre och känna mig bättre om jag kan gå ner några kilon. Jag vill inte fortsätta undvika speglar, jag vill inte känna mig som en tant i de kläder jag får på mig. Så håll tummarna för att jag kommer orka. 

Det är nu slut på efterrätter som denna Tiramisù

Det här inlägget postades i Frisk/sjuk, Känsloliv och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till WW. Dag 55. 

  1. Ping: Bikiniångest. Dag 72.  | En stund på jorden

Kommentera

