Hyllning till Prince. Dag 53.

Det var ett tag svårt att ta in nyheten att Prince är död. Det kändes inte verkligt, han var bara 57 år och borde inte försvinna samma år som den andre store: David Bowie. Jag var ung när Prince slog genom, min första LP med honom fick jag av min bror i julklapp 1984. Efter att ha lyssnat på albumet Purple Rain var jag fast, varenda låt på det albumet, liksom filmen, fängslade mig totalt. Jag skaffade hans tidigare album och de var minst lika bra. Låtar som I wanna be your lover och Little Red Corvette är helt fantastiska.

Första gången Prince spelade i Sverige, i augusti 1986 på Isstadion (senare kallat Hovet, nu rivet), var jag där tillsammans med min syster och en kompis. Kompisen hade brutit foten och var gipsad, men vägrade missa konserten trots sin mammas protester, så hon kom på kryckor. Jag såg ytterligare en konsert några år senare, då i nybyggda Globen. Jag festade och dansade till Prince’ livsbejakande musik, Let’s go crazy och 1999; jag grät och njöt till låtar som Purple Rain, Cream och I feel for you

Hans musik var en blandning av funk, soul, rock och pop och den hade en styrka i känslorna. Hans obeveklighet och allvaret i känslorna trollband mig. En låt som Anotherloverholeinyourhead uttrycker så mycket desperation. Det finns så mycket sorg och rädsla för att bli som sina bråkande föräldrar i When doves cry. Texterna är öppna och innerliga precis som hans musik. Jag levde med och genom hans musik då, några år i början på vuxenlivet. Prince kommer att leva vidare. 

  

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Minnesbilder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hyllning till Prince. Dag 53.

  1. angaho skriver:

    Igenkänning när jag läser ditt inlägg. Hans låtar finns med i mitt ”soundtrack of my life”. Vissa textrader och låtslingor kan dyka upp bara sådär i huvudet, vid särskilda tillfällen, fast jag inte lyssnat på honom på länge. På jobbet berättade flera att de sett honom live, som du. Det missade jag tyvärr. Och samtidigt är hans musik så levande, även nu!

    Liked by 1 person

    • monasaw skriver:

      Ja visst lever hans musik inom en?! Idag har jag spelat hans låtar och dansat för mig själv för första gången på länge. Tänk att det ibland behövs nyheten om död innan jag plockar fram gammal musik.

      Gilla

Kommentera

