Ta i hand och MP. Dag 52. 

Igår funderade jag mycket på gårdagens stora nyhet, att Yasri Khan (mp) lämnat politiken efter kritik mot honom för att han inte ville ta en kvinnlig reporter i hand.  Jag hörde honom försvara sitt annorlunda sätt att hälsa med att han är uppväxt med den traditionen att man inte tar en kvinna i hand, det är för intimt. Han menade att han visade respekt ändå, se t.ex. Expressen.

Många var det i olika sociala media som kommenterade och tyckte det var rätt att han petades, eller att det var fel, att vi är för intoleranta mot andras sedvänjor. Jag tänkte fram och tillbaka – å ena sidan tycker jag att kvinnor och män ska behandlas lika, å andra sidan tycker jag att vi måste vara lite friare mot olika beteenden så att inte bara etniskt svenska ska få plats i politiken. När jag arbetade i en skola med elever och föräldrar från hela världen, många av dem muslimer, fick jag acceptera att inte alla pappor ville ta mig i hand när de kom för att tala om deras barn. Jag fann det lite tråkigt, men jag lät det vara eftersom det var barnen som var i fokus. För elevernas skull brydde jag mig inte om det utan höll i mötet precis som med vem som helst. Vi var tvungna att vara pragmatiska, vi hade hela tiden barnens bästa för ögonen och då fick man ibland gå runt vissa kulturella skillnader och hitta lösningar ändå. Jag gick och la mig igår, lite villrådig, och tänkte att jag kan skriva ett inlägg om denna komplexa fråga i morgon.

När jag vaknade var jag dock klar med mitt processande av problemet. Jag tycker inte att det finns utrymme i ett riksdags- och regeringsparti för denna kulturrelativism, alltså att ‘eftersom någon kommer från en annan kultur måste vi acceptera att de gör saker på ett annat sätt’. Att man bortser från vissa grundläggande saker ska vi inte ursäkta med denna förklaring. Mänskliga rättigheter, jämställdhet och barnkonventionen m.fl. kan vi inte rucka på. Tänk er in i situationen att någon vägrar ta dig i hand för att du är svart.  Skulle det accepteras eller ses som rasism? Ibland använder jag denna tankevolt för att få folk att förstå varför sexistiska blondinskämt inte är roliga:  byt ut blondinen mot en svart person – och det är ett rasistiskt skämt, ingen tvekar om det. När kommer sexism anses lika fel som rasism? En del säger att vi svenska inte är bättre, kvinnor får fortfarande inte samma lön för samma arbete på vissa ställen i Sverige. Och de har rätt, det är lika illa. Vi måste uppmärksamma all ojämlikhet, överallt, oavsett vad personen har för ursprung eller religion.

Khan kan hävda att han är hur respektfull som helst, det stämmer säkert att han tycker det. Men vilken slags respekt är det som gör att han inte behandlar kvinnor på samma sätt som män? Hur är hans värderingar och normer i grunden? Tyvärr har diskussionen stannat i det ytliga handskakandet. Erik Helmerson går lite djupare i DN igår.

Fridolin hade inte förstått att kvinnor kände sig icke respekterade av att en person inte ville ta dem i hand, se  dagens dn, och det är bara sorgligt. Det känns sorgligt att ett parti som hållit frågor om jämställdhet så högt nu snubblar och trasslar in sig i trådar av mångkultur, tolerans och kulturrelativism.  Som individualist och humanist tycker jag att alla människor ska behandlas med samma värde och respekt, oavsett om det är en etnisk svensk eller invandrare, man eller kvinna, barn eller gammal, hbtq-person eller hetero, kristen, jude eller muslim. Jag känner mig inte respekterad som människa om någon gör skillnad på mig och en man.
 

 

 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ta i hand och MP. Dag 52. 

  1. miatankar skriver:

    Läst och förstår hur du tänker… Men tycker inte att respekt och värde ligger i själva handskakningen, det är om hälsningen, oavsett hur, utförs med respekt som är avgörande för mig.

    Hörde dessutom på radion idag olika människors åsikter i frågan. En infektionsläkare la in en annan vinkel på det hela. Hon menar med den utveckling av olika infektioner i världen vore nog det mest sunda att inte hälsa i hand! Mina tankar löper vidare med tanke på TV-programmet om resistenta bakterier tidigare i veckan…. hmmm… kan bli att det blir handhälsningen som ratas framöver… Men det är förstås en annan frågeställning.

    Gilla

  2. monasaw skriver:

    Jag håller med, respekt ligger inte i handskakningen i sig. Och jag låter gärna bli att ta i hand på sjukhuset när jag märker att de inte vill det pga infektionsrisk. Men det gäller ju alla, både män och kvinnor. Det som är fel är att dela upp oss, tycker jag, och behandla oss olika.

    Gilla

  3. Christina Daun skriver:

    Bravo Mona! På dem bara! Här gör vi ingen skillnad, vilket betyder att vi respekterar alla människors olika religioner och mm.

    Liked by 1 person

Kommentera

