God man-kurs. Dag 49. 

Jag går en kurs för gode män. Det är en frivillig utbildning för oss som precis blivit eller har varit gode män ett tag. Jag tyckte det skulle vara bra med en kurs eftersom allt gick jättefort i höstas när jag ansökte om att bli god man. Då behövde jag bara genomföra en webbaserad kurs samt delta i ett info-möte hos överförmyndaren som sedan godkände mig. Alla frågor och problem som har uppstått under min tid som god man (nu sex månader) har jag fått lösa själv eller fått hjälp med att förstå av nätverket här i Uppsala.

Kursen skulle bli en repetition och en fördjupning, tänkte jag. Vi skulle få möjlighet att ställa frågor och diskutera problem. Och visst har det varit så, vi har träffat representanter från överförmyndaren, socialtjänsten, barnombudsmannen och idag en man från Migrationsverket. Men han var en så seg föreläsare! I en timme och tjugo minuter pratade han om mycket vi redan kunde och visste. Han pratade långsamt och läste allt som stod på hans ppt-bilder, även fast han hade sagt det innan. Vi hade fått strikta order om att vänta med våra frågor till efter föreläsningen, men det hade ju varit bra om någon skyndat på honom lite.

Nu hoppas jag på de återstående tillfällena, två kvällar till med förhoppningsvis matnyttig information.

Det här inlägget postades i God man (kvinna), Jobb, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

